فرادرس
فرصت باقیمانده
۲۵,۰۰۰ تومان
در طرح تخفیف
۱۵,۰۰۰ تومان

آموزش گرافیک کامپیوتری

آموزش گرافیک کامپیوتری

تعداد دانشجو
۵۹۲ نفر
مدت زمان
۴ ساعت و ۳۲ دقیقه
هزینه عادی آموزش
۲۵,۰۰۰ تومان
در طرح تخفیف
۱۵,۰۰۰ تومان
(کسب اطلاعات بیشتر +)
محتوای این آموزش
۶ بازخورد (مشاهده نظرات)
آموزش گرافیک کامپیوتری

چکیده

با توجه به این که درس گرافیک کامپیوتری ترکیبی از مفاهیم هندسی–ریاضی و کامپیوتری است و در بسیاری از دانشگاه ها تنها از جنبه کامپیوتری به آن پرداخته می شود، هدف برای ارائه این درس این است که بیشتر به بیان پایه های ریاضی آن بپردازیم و بخشی از مطالبی را که مطالعه آنها برای دانشجویان به تنهایی سخت است را توضیح دهیم.

مدرس
زهرا نیلفروشان

دکترای تخصصی علوم کامپیوتر

زهرا نیلفروشان فارغ التحصیل دکترای علوم کامپیوتر گرایش هندسه محاسباتی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر و نیز عضو هیأت علمی گروه مهندسی برق و کامپیوتر دانشکده فنی مهندسی دانشگاه خوارزمی هستند.

توضیحات تکمیلی

با توجه به این که درس گرافیک کامپیوتری ترکیبی از مفاهیم هندسی–ریاضی و کامپیوتری است و در بسیاری از دانشگاه ها تنها از جنبه کامپیوتری به آن پرداخته می شود، هدف برای ارائه این درس این است که بیشتر به بیان پایه های ریاضی آن بپردازیم و بخشی از مطالبی را که مطالعه آنها برای دانشجویان به تنهایی سخت است را توضیح دهیم.

 

فهرست سرفصل ها و رئوس مطالب مطرح شده در این مجموعه آموزشی، در ادامه آمده است:
  • درس یکم: آشنایی و مقدمات گرافیک کامپیوتری
    • گرافیک کامپیوتری چیست؟
    • پیکسل ها و نمایش تصویر
    • تقریب هافتون
    • مدل هندسی
    • رندرینگ (Rendering)
      • تصویرسازی و تبدیل اسکن
      • رؤیت پذیری (Visibility)
      • سایه زدن و مدل ها (Shading & Materials)
      • سایه ها و نورپردازی (Shadows & Lighting)
      • تکنیک های رندرینگ
        • Scan-line
        • Ray casting
        • Ray tracing
        • Radiosity
      • مثال هایی از انواع رندرینگ
  • درس دوم: تبدیل اسکن
    • تبدیل اسکن نقطه
    • تبدیل اسکن پاره خط
      • استفاده مستقیم از معادله پاره خط
      • الگوریتم DDA) Digital differential analyzer)
      • الگوریتم برسنهام (Bresenham)
      • تفاوت دو الگوریتم DDA و برسنهام
    • تبدیل اسکن دایره
      • تعریف دایره
      • اسکن دایره با الگوریتم برسنهام
      • اسکن دایره با استفاده از الگوریتم نقطه میانی
    • پر کردن ناحیه (Region Filling)
      • اتصال های 4 تایی و 8 تایی (4-Connected and 8-Connected)
      • الگوریتم پر کردن مرزی
      • الگوریتم پر کردن سیلابی
      • الگوریتم خط اسکن (Scan Line)
    • تولید کاراکتر
  • درس سوم: عملیات برش (Clipping Operation)
    • برش نقطه (Point Clipping)
    • برش خط (Line Clipping)
    • الگوریتم Cohen – Sutherland
    • الگوریتم Cyrus – Beck
  • درس چهارم: تبدیلات دوبعدی
    • نمایش نقاط
    • تبدیل ها و ماتریس ها
      • تبدیل نقاط
      • تبدیل خطوط راست
      • تبدیل نقطه میانی
      • تبدیل خطوط موازی
      • تبدیل خطوط متقاطع
    • دوران (Rotation)
    • انعکاس (Reflection)
    • تجانس (Scaling)
    • انتقال ها و مختصات های همگن (Translations and Homogeneous coordinates)
    • دوران حول یک نقطه دلخواه (Rotation about an arbitrary point)
    • انعکاس نسبت به خطی دلخواه (Reflection through an arbitrary line)
    • تصویر، یک تعبیر هندسی از مختصات همگن
    • تجانس کلی (Overall Scaling)
  • درس پنجم: تبدیلات سه بعدی
    • تجانس سه بعدی (Three-dimensional Scaling)
    • قیچی سه بعدی (Three-dimensional Shearing)
    • دوران سه بعدی (Three-dimensional Rotation)
    • انعکاس سه بعدی (Three-dimensional Reflection)
    • انتقال سه بعدی (Three-dimensional Translation)
    • دوران حول محوری موازی با یکی از محورهای مختصات
    • دوران حول یک محور دلخواه در فضا
    • انعکاس نسبت به یک صفحه دلخواه
  • درس ششم: تصویرسازی
    • طبقه بندی تصویرسازی
      •  Orthographic Projection
      • Axonometric Projection
      • Oblique Projections
    • تبدیلات پرسپکتیو (Perspective Transformations)
  • درس هفتم: خم ها (Curves)
    • خم های مسطح (Plane Curves)
      • نمایش خم
      • خم های غیر پارامتری
      • خم های پارامتری
    • خم های فضایی (Space Curves)
      • نمایش خم فضایی
      • اسپلاین های مکعبی (Cubic Splines)
      • خم ترکیبی سهموی (Parabolic Blending Curve)
      • خم های بیضوی (Bayesian Curves)
      • خم های بی-اسپلاین (B-spline Curves)

 

مفید برای رشته
  • مهندسی کامپیوتر

آنچه در این آموزش خواهید دید:

آموزش ویدئویی مورد تائید فرادرس
فایل PDF یادداشت‌ های ارائه مدرس

پیش نیاز

هندسه مقدماتی


پیش نمایش‌ها

پیش‌نمایش ۱: آشنایی و مقدمات گرافیک کامپیوتری

توجه: اگر به خاطر سرعت اینترنت، کیفیت نمایش پایین‌تر از کیفیت HD ویدئو اصلی باشد؛ می‌توانید ویدئو را دانلود و مشاهده کنید (دانلود پیش‌نمایش - حجم: ۱۴ مگابایت -- (کلیک کنید +))

پیش‌نمایش ۲: تبدیل اسکن

توجه: اگر به خاطر سرعت اینترنت، کیفیت نمایش پایین‌تر از کیفیت HD ویدئو اصلی باشد؛ می‌توانید ویدئو را دانلود و مشاهده کنید (دانلود پیش‌نمایش - حجم: ۱۲ مگابایت -- (کلیک کنید +))

پیش‌نمایش ۳: عملیات برش (Clipping Operation)

توجه: اگر به خاطر سرعت اینترنت، کیفیت نمایش پایین‌تر از کیفیت HD ویدئو اصلی باشد؛ می‌توانید ویدئو را دانلود و مشاهده کنید (دانلود پیش‌نمایش - حجم: ۶ مگابایت -- (کلیک کنید +))

پیش‌نمایش ۴: تبدیلات دوبعدی
مشاهده این پیش‌نمایش، نیازمند عضویت و ورود به سایت (+) است.
پیش‌نمایش ۵: تبدیلات سه بعدی
مشاهده این پیش‌نمایش، نیازمند عضویت و ورود به سایت (+) است.
پیش‌نمایش ۶: تصویرسازی
مشاهده این پیش‌نمایش، نیازمند عضویت و ورود به سایت (+) است.
پیش‌نمایش ۷: خم ها (Curves)
مشاهده این پیش‌نمایش، نیازمند عضویت و ورود به سایت (+) است.

راهنمای تهیه آموزش ها

آیا می دانید که تهیه یک آموزش از فرادرس و شروع یادگیری چقدر ساده است؟

راهنمایی بیشتر ( +)

در مورد این آموزش یا نحوه تهیه آن سوالی دارید؟
  • با شماره تلفن واحد مخاطبین ۵۷۹۱۶۰۰۰ (پیش شماره ۰۲۱) تماس بگیرید. - تمام ساعات اداری
  • با ما مکاتبه ایمیلی داشته باشید (این لینک). - میانگین زمان پاسخ دهی: ۳۰ دقیقه


اطلاعات تکمیلی

نام آموزش آموزش گرافیک کامپیوتری
ناشر فرادرس
شناسه اثر ۸–۱۲۴۵۲–۰۶۰۵۷۳ (ثبت شده در مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد)
کد آموزش FVSFT123
مدت زمان ۴ ساعت و ۳۲ دقیقه
زبان فارسی
نوع آموزش آموزش ویدئویی     (کیفیت HD - مورد تایید فنی فرادرس)
حجم دانلود ۲۶۰ مگابایت     (کیفیت ویدئو HD‌ با فشرده سازی انحصاری فرادرس)


نظرات

تا کنون ۵۹۲ نفر از این آموزش استفاده کرده اند و ۶ نظر ثبت شده است.
یونس
یونس

از نظر محتوایی واقعا عالی بود ولی میتونست شکل هارو به صورت انیمیشنی نشان بده.

فاظمه
فاظمه

من وقتی کتاب این آموزش رو مطالعه کردم اصلا نتونستم متوجه بشم با دیدن فیلم آموزشی شما تونستم نیازم رو برطرف کنم. من خودم رشتم کامپیوتره و واقعا آموزش شما عالی بود.

یونس
یونس

مدرس بسیار عالی تدریس می کنند. معمولا در کلاس های دانشگاه آموزش به طور کامل تدریس نمی شود اما با دیدن آموزش توانستم مطالب را به درستی یاد بگیرم.

صفا
صفا

فوق العاده روان و مسلط آموزش دادین...خدا قوت

معصومه جلالی
معصومه جلالی

عالیه. مرسی

مصطفی
مصطفی

بسیار عالی، ممنون

تنها کاربران ثبت نامی در آموزش امکان درج کامنت را دارند

برچسب‌ها: Axonometric Projection | B Spline Curve | B-spline Curves | Bayesian Curves | Bezier Curve | Brsenham | Character Generation | Clipping | Clipping Operation | Cubic Splines | Curves | DDA | Digital Differential Analyzer | Geometric Model | Geometric Transformation | Homogeneous Coordination | Line Clipping | Oblique Projections | orthographic projection | Overall scaling | Parabolic Blending Curve | Perspective | Perspective Transformations | Pixel | Plane Curve | Plane Curves | Point Clipping | Projection | Radiosity | Ray casting | Ray tracing | Reflection | Reflection through an arbitrary line | Region Filling | Rendering | Rotation | Rotation about an arbitrary point | Scaling | Scan Conversion | Scan Line | Space Curve | Space Curves | Three-Dimensional Reflection | Three-Dimensional Rotation | Three-Dimensional Scaling | Three-Dimensional Shearing | Three-Dimensional Translation | Translation | Visibility | اسپلاین | اسپلاین های مکعبی | استفاده مستقیم از معادله پاره خط | اسکن دایره با الگوریتم برسنهام | الگوریتم DDA | الگوریتم برسنهام | الگوریتم پر کردن سیلابی | الگوریتم پر کردن مرزی | الگوریتم خط اسکن | انتقال سه بعدی | انعکاس | انعکاس سه بعدی | انعکاس نسبت به خطی دلخواه | انعکاس نسبت به یک صفحه دلخواه | برزنهام | برش | برش خط | برش نقطه | پر کردن ناحیه | پرسپکتیو | پرکردن ناحیه | پیکسل | تبدیل اسکن | تبدیل اسکن پاره خط | تبدیل اسکن دایره | تبدیل اسکن نقطه | تبدیل خطوط راست | تبدیل خطوط متقاطع | تبدیل خطوط موازی | تبدیل نقاط | تبدیل نقطه میانی | تبدیلات پرسپکتیو | تبدیلات هندسی | تجانس | تجانس سه بعدی | تجانس کلی | تصویرسازی | تعریف دایره | تفاوت دو الگوریتم DDA و برسنهام | تقریب هافتون | تکنیک های رندرینگ | تولید کاراکتر | خم ترکیبی سهموی | خم فضایی | خم مسطح | خم های بی-اسپلاین | خم های بیزی | خم های پارامتری | خم های غیر پارامتری | خم های فضایی | خم های مسطح | دوران | دوران سه بعدی | رؤیت پذیری | رندرینگ | رویت پذیری | طبقه بندی تصویرسازی | قیچی سه بعدی | گرافیک کامپیوتری | گرافیک کامپیوتری چیست | مختصات همگن | مدل هندسی | نمایش تصویر | نمایش خم | نمایش خم فضایی | نمایش نقاط