×
۶۵,۰۰۰ تومان تا ۱۶۰ هزار تومان تخفیف

آموزش برنامه نویسی تصویری به کودکان با زبان اسکرچ (Scratch)

آموزش برنامه نویسی تصویری به کودکان با زبان اسکرچ (Scratch)

تعداد دانشجو
۵,۰۱۶ نفر
مدت زمان
۶ ساعت و ۱۵ دقیقه
هزینه عادی آموزش
۶۵,۰۰۰ تومان
در طرح تخفیف
تا ۱۶۰ هزار تومان تخفیف (کسب اطلاعات بیشتر +)
محتوای این آموزش
تضمین کیفیت
۴۱ بازخورد (مشاهده نظرات)
آموزش برنامه نویسی تصویری به کودکان با زبان اسکرچ (Scratch)

زبان اسکرچ (Scratch) برای آموزش به کودکان ۸ الی ۱۶ سال طراحی شده است اما به جرات می توان گفت که زبانی بسیار مفید برای بزرگسالانی است که به تازگی قصد فراگرفتن مفاهیم برنامه نویسی را دارند و به این افراد توصیه می شود که Scratch اولین زبانی باشد که می آموزند. مهارت هایی که در این زبان برنامه نویسی و در این فرادرس آموخته می شوند قابل استفاده در زبان های پایه ای برنامه نویسی همچون: جاوا و پایتون و… (در رتبه بندی محبوبیت و کاربردی بودن زبان های برنامه نویسی، جاوا در رتبه اول و پایتون چهارم است) می باشد، در واقع می توان آشنایی با مفاهیم و کاربردهای زبان Scartch را پیش نیاز یادگیری همه زبان های برنامه نویسی دیگر دانست.

آموزش برنامه نویسی تصویری به کودکان با زبان اسکرچ (Scratch)

مدت زمان
۶ ساعت و ۱۵ دقیقه
هزینه عادی آموزش
۶۵,۰۰۰ تومان
در طرح تخفیف
تا ۱۶۰ هزار تومان تخفیف

(کسب اطلاعات بیشتر +)
محتوای این آموزش
۴۱ بازخورد (مشاهده نظرات)
مدرس
حمیده نگهدار

مدرس دوره های برنامه نویسی برای کودکان و نوجوانان

مهندس حمیده نگهدار کارشناس مهندسی برق گرایش الکترونیک از دانشگاه یزد و در حال حاضر مشغول تدریس برنامه نویسی برای کودکان و نوجوانان هستند.

چکیده آموزش


توضیحات تکمیلی

زبان برنامه نویسی Scratch با هدف آموزش اصول برنامه نویسی به کودکان در آزمایشگاه رسانه دانشگاه MIT توسط تیمی به رهبری دانشمندی به نام آقای میشل رسنیک، طراحی و ساخته شد. این زبان برنامه نویسی در سال ۲۰۰۷ به بازار عرضه شد و زبان برنامه نویسی جدید و به روزی در دنیا محسوب می شود. با این حال در همین مدت کوتاه این زبان برنامه نویسی، طرفداران زیادی در سراسر جهان پیدا کرده است.

علت این رشد سریع، سادگی و جذاب بودن محیط کار، قابل درک بودن دستورات و عملیات ها، دارا بودن تمامی مفاهیم و امکاناتی که یک برنامه نویس به آن احتیاج دارد و همچنین رایگان بودن و در دسترس بودن آن است. شما به کمک این زبان برنامه نویسی می توانید برنامه، بازی و انیمیشنی را که می خواهید بسازید و این در حالی است که یادگیری این آموزش نیاز به هیچ گونه پیش نیاز مهارتی و آموزشی نخواهد داشت.

درست است که این زبان برای آموزش به کودکان ۸ الی ۱۶ سال طراحی شده است اما به جرات می توان گفت که زبانی بسیار مفید برای بزرگسالانی است که به تازگی قصد فراگرفتن مفاهیم برنامه نویسی را دارند و به این افراد توصیه می شود که Scratch اولین زبانی باشد که می آموزند.

مهارت هایی که در این زبان برنامه نویسی و در این فرادرس آموخته می شوند قابل استفاده در زبان های پایه ای برنامه نویسی همچون: جاوا و پایتون و… (در رتبه بندی محبوبیت و کاربردی بودن زبان های برنامه نویسی، جاوا در رتبه اول و پایتون چهارم است) می باشد، در واقع می توان آشنایی با مفاهیم و کاربردهای زبان Scartch را پیش نیاز یادگیری همه زبان های برنامه نویسی دیگر دانست.

ویژگی دیگر این محیط برنامه نویسی این است که قابلیت فارسی شدن منوها و دستورات را دارد و کودکانی را که به زبان انگلیسی تسلط ندارند را از آموزش محروم نمی کند، البته قابل ذکر است که چند مورد خطا در نوشتار فارسی این برنامه وجود دارد که در این آموزش به آن ها اشاره شده و منظور صحیح از آن نوشتار توضیح داده می شود.

این فرادرس شما را با مفاهیم عمیق و کاربردی برنامه نویسی مانند: شی گرایی، دستورات شرطی و حلقه، تابع نویسی، ورودی و خروجی، متغیر، انتشار (Broadcasting) و … آشنا می سازد.

فهرست سرفصل ها و رئوس مطالب مطرح شده در این مجموعه آموزشی، در ادامه آمده است:
  • درس یکم: آشنایی با کلیات برنامه اسکرچ (Scratch)
    • مقدمه و معرفی برنامه اسکرچ
    • نحوه‌ نصب برنامه و کار به صورت آفلاین (Offline)
    • آشنایی با قسمت ‌های کلی برنامه، نحوه‌ تغییر زبان برنامه
    • آشنایی با پشت صحنه، اشیا و چگونگی استفاده از آن ها
    • آشنایی با تب فرمان ‌ها و قسمت‌ های مختلف آن
    • ساخت اولین پروژه سلام دنیا به رسم برنامه نویسان
    • نحوه‌ ذخیره کردن پروژه و باز کردن آن
  • درس دوم: آشنایی با مفاهیم برنامه نویسی
    • آشنایی با دستورات سطح بالا
    • آشنایی با مفهوم حلقه و بی نهایت
    • آشنایی با حلقه ‌های شرطی و کاربرد آن ها
    • آشنایی با دستور Mouse pointer
    • ساخت پروژه‌ به دنبال ماوس برو و بچرخ
    • آشنایی با بخش حرکت و دستورات آن
  • درس سوم: آشنایی با بخش ظاهر و ساخت انیمیشن
    • آشنایی با بخش دستورات ظاهر
    • ساخت یک گفتگو
    • دستور شرطی اگر، آنگاه
    • آشنایی با مفهوم Broadcasting (انتشار) و Listener (شنونده)
    • ساخت گفتگو و حرکت با کلید جهت دار با استفاده از انتشار پیام
    • انتشار پیام به چند شی
    • پروژه‌ مهمانی با حلقه‌ تکرار و انتشار پیام
    • آشنایی با دستورات پشت صحنه و ساخت پروژه آلبوم عکس
  • درس چهارم: آشنایی با جلوه‌ های بصری و مبدا مختصات
    • آشنایی با محورهای مختصات و تعیین مکان شی
    • آشنایی با دستورات goto و glide و تفاوت آن ها
    • ایجاد جلوه ‌های بصری مختلف (روشن شدن، بزرگ نمایی و کوچک نمایی یک شی)
    • ساخت پروژه قدم زدن شی
  • درس پنجم: آشنایی با متغیر و کاربرد آن
    • آشنایی با سوال و جواب
    • آشنایی با متغیر پاسخ و چند مثال
    • آشنایی با مفهوم متغیر، لزوم استفاده و کاربرد آن
    • ایجاد متغیر، تغییر نام و نحوه‌ نمایش آن
    • نحوه دریافت ورودی از کاربر و ذخیره آن در متغیر
    • معرفی متغیر مکان ماوس همراه با مثال
    • آشنایی با دستور شرطی اگر و نه اگر آنگاه
  • درس ششم: ساخت چند بازی
    • ساخت بازی توپ و پینگ پونگ با چند مرحله
    • ساخت بازی غذا خوردن پو (Pou)
    • ساخت بازی موش و گربه
    • ساخت بازی Maze
  • درس هفتم: آشنایی با بخش صدا
    • چگونگی وارد کردن صدا، ضبط صدا و ویرایش صدا در اسکرچ
    • آهنگ سازی با نوت ها و طبل های بخش صدا
    • چگونگی کم و زیاد کردن صدای موسیقی
    • آشنایی با ضرب آهنگ و تند و کم کردن ضرب موسیقی
    • آشنایی با متغیر بلندی صدا و نحوه کار با آن
    • آهنگ سازی با دریافت نوت از کاربر
  • درس هشتم: آشنایی با بخش عملگرها
    • آشنایی با عملگرهای ریاضی (٤ عمل اصلی)
    • آشنایی با عملگرهای مقایسه و پروژه تعیین تیم برنده با استفاده از تعداد گل ها
    • آشنایی با مفهوم و کاربرد عملگرهای AND, OR , NOT و ساخت پروژه تاریخ تولد
    • آشنایی با طول یک کلمه و حرف چندم یک کلمه
    • آشنایی با دستور باقیمانده و استفاده از آن برای تشخیص اعداد زوج و فرد
    • آشنایی با دستور رند
    • سایر عملگرهای ریاضی
  • درس نهم: آشنایی با بخش قلم
    • آشنایی با دستورات پاک کن، مهر و کشیدن اشکال هندسی با مهر
    • آشنایی با بخش قلم و دستورات آن و کشیدن اشکال مختلف با دو روش
    • ساخت پروژه‌ رنگین کمان با بخش قلم
    • کشیدن چند ضلعی های منتظم با بخش قلم
    • ساخت اشکال چرخشی بسیار زیبا با استفاده از دستورات قلم
    • کشیدن اشکال هندسی با رنگ، سایز و تیرگی منتخب کاربر
  • درس دهم: آشنایی با سایر دستورات کنترلی
    • آشنایی با دستورات از خودم تکرار کن و زیر مجموعه‌ آن
    • ساخت بازی مار با استفاده از دستور از خودم تکرار کن
    • آشنایی با دستور تکرار کن تا وقتی که و ساخت بازی حدس عدد با آن
  • درس یازدهم: آشنایی با تابع و ورودی آن
    • مفهوم تابع
    • مفهوم ورودی (پارامتر) یک تابع
    • آشنایی با انواع ورودی ها
    • نحوه‌ ساخت یک تابع و استفاده از آن برای کشیدن نشان المپیک
    • نحوه‌ ساخت یک تابع با یک ورودی و چند ورودی و استفاده از آن برای کشیدن دایره و مربع‌ های هم مرکز
    • نحوه‌ ساخت یک تابع با استفاده از ورودی رشته
    • مفهوم ورودی بولین (Boolean) و استفاده از آن برای یک تابع
  • درس دوازدهم: آشنایی با لیست
    • آشنایی با مفهوم لیست و کاربرد آن
    • ساخت یک لیست و بخش های مختلف آن
    • میانگین گیری چند عدد با استفاده از لیست
  • درس سیزدهم: نحوه کار کردن با سایت اسکرچ
    • ساخت حساب کاربری در سایت اسکرچ
    • نحوه‌ جستجو در پروژه ‌های اسکرچ
    • ذخیره سازی پروژه‌ های در سایت
    • نحوه اشتراک گذاری پروژه های ساخته شده
    • نحوه‌ کامنت گذاری در سایت اسکرچ
    • نحوه‌ ایجاد یک استودیو در سایت اسکرچ

آنچه در این آموزش خواهید دید:

آموزش ویدئویی مورد تائید فرادرس
فایل برنامه ها و پروژه های اجرا شده
فایل PDF یادداشت‌ های ارائه مدرس

نرم افزارهای مرتبط با آموزش

Adobe AIR ,Scratch Offline Editor v2




پیش نمایش‌ها

۱. آشنایی با کلیات برنامه اسکرچ (Scratch)

توجه: اگر به خاطر سرعت اینترنت، کیفیت نمایش پایین‌تر از کیفیت HD ویدئو اصلی باشد؛ می‌توانید ویدئو را دانلود و مشاهده کنید دانلود پیش‌نمایش - حجم: ۱۲ مگابایت -- (کلیک کنید +))

۲. آشنایی با مفاهیم برنامه نویسی

توجه: اگر به خاطر سرعت اینترنت، کیفیت نمایش پایین‌تر از کیفیت HD ویدئو اصلی باشد؛ می‌توانید ویدئو را دانلود و مشاهده کنید دانلود پیش‌نمایش - حجم: ۹ مگابایت -- (کلیک کنید +))

۳. آشنایی با بخش ظاهر و ساخت انیمیشن

توجه: اگر به خاطر سرعت اینترنت، کیفیت نمایش پایین‌تر از کیفیت HD ویدئو اصلی باشد؛ می‌توانید ویدئو را دانلود و مشاهده کنید دانلود پیش‌نمایش - حجم: ۱۲ مگابایت -- (کلیک کنید +))

۴. آشنایی با جلوه‌ های بصری و مبدا مختصات

توجه: اگر به خاطر سرعت اینترنت، کیفیت نمایش پایین‌تر از کیفیت HD ویدئو اصلی باشد؛ می‌توانید ویدئو را دانلود و مشاهده کنید دانلود پیش‌نمایش - حجم: ۱۲ مگابایت -- (کلیک کنید +))

۵. آشنایی با متغیر و کاربرد آن
مشاهده این پیش‌نمایش، نیازمند عضویت و ورود به سایت (+) است.
۶. ساخت چند بازی
مشاهده این پیش‌نمایش، نیازمند عضویت و ورود به سایت (+) است.
۷. آشنایی با بخش صدا
مشاهده این پیش‌نمایش، نیازمند عضویت و ورود به سایت (+) است.
۸. آشنایی با بخش عملگرها
مشاهده این پیش‌نمایش، نیازمند عضویت و ورود به سایت (+) است.
۹. آشنایی با بخش قلم
مشاهده این پیش‌نمایش، نیازمند عضویت و ورود به سایت (+) است.
۱۰. آشنایی با سایر دستورات کنترلی
مشاهده این پیش‌نمایش، نیازمند عضویت و ورود به سایت (+) است.
۱۱. آشنایی با تابع و ورودی آن
مشاهده این پیش‌نمایش، نیازمند عضویت و ورود به سایت (+) است.
۱۲. آشنایی با لیست
مشاهده این پیش‌نمایش، نیازمند عضویت و ورود به سایت (+) است.
۱۳. نحوه کار کردن با سایت اسکرچ
مشاهده این پیش‌نمایش، نیازمند عضویت و ورود به سایت (+) است.
این آموزش شامل ۱۴ جلسه ویدئویی با مجموع ۶ ساعت و ۱۵ دقیقه است.
با تهیه این آموزش، می‌توانید به همه بخش‌ها و جلسات آن، دسترسی داشته باشید.

راهنمای سفارش آموزش‌ها

آیا می دانید که تهیه یک آموزش از فرادرس و شروع یادگیری چقدر ساده است؟

(راهنمایی بیشتر +)

در مورد این آموزش یا نحوه تهیه آن سوالی دارید؟
  • با شماره تلفن واحد مخاطبین ۵۷۹۱۶۰۰۰ (پیش شماره ۰۲۱) تماس بگیرید. - تمام ساعات اداری
  • با ما مکاتبه ایمیلی داشته باشید (این لینک). - میانگین زمان پاسخ دهی: ۳۰ دقیقه


اطلاعات تکمیلی

نام آموزش آموزش برنامه نویسی تصویری به کودکان با زبان اسکرچ (Scratch)
ناشر فرادرس
شناسه اثر ۸–۱۲۴۵۲–۰۶۶۵۰۰ (ثبت شده در مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد)
کد آموزش FVSCH9503
مدت زمان ۶ ساعت و ۱۵ دقیقه
زبان فارسی
نوع آموزش آموزش ویدئویی (نمایش آنلاین + دانلود)
حجم دانلود ۶۵۵ مگابایت (کیفیت ویدئو HD با فشرده سازی انحصاری فرادرس)


تضمین کیفیت و گارانتی بازگشت هزینه
توجه: کیفیت این آموزش توسط فرادرس تضمین شده است. در صورت عدم رضایت از آموزش، به انتخاب شما:
  • ۱۰۰ درصد مبلغ پرداختی در حساب کاربری شما شارژ می‌شود.
  • و یا ۷۰ درصد مبلغ پرداختی به حساب بانکی شما بازگشت داده می‌شود.


آموزش‌های پیشنهادی برای شما



نظرات

تا کنون ۵,۰۱۶ نفر از این آموزش استفاده کرده اند و ۴۱ نظر ثبت شده است.
کامله
کامله

خیلی روان و با حوصله تدریس داشتند. ممنون از خانم مهندس

فاطمه
فاطمه

عالی بود.
فقط اخیرا نسخه جدید اسکرچ با نام scratch 3.0 انتشار یافته است. در این نسخه امکانات جدیدی افزوده شده و مشکل حرف ی در برنامه نیز از بین رفته است.

مریم
مریم

عالییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی

بهنام
بهنام

درود برشما

مریم
مریم

عالی

asghari
asghari

بسیار عالی

رضا
رضا

خیلی ممنون از فرادرس و استاد محترم

منوچهر
منوچهر

سلام، با تشکر

شادمهر
شادمهر

عالی

صاحب
صاحب

خوب بود.

برچسب‌ها:
Scratch | آهنگ سازی با نوت ها در اسکرچ | اسکرچ | ایجاد جلوه ‌های بصری در اسکرچ | برنامه اسکرچ | برنامه نویسی Scratch | برنامه نویسی کودکان | دستور mouse pointer در اسکرچ | دستور رند در اسکرچ | دستورات کنترلی در اسکرچ | ذخیره سازی پروژه‌ های در سایت اسکرچ | زبان اسکرچ | ساخت حساب کاربری در سایت اسکرچ | ضبط صدا در اسکرچ | عملگرهای ریاضی در اسکرچ | مفاهیم برنامه نویسی | مفهوم تابع در اسکرچ | نحوه‌ تغییر زبان برنامه اسکرچ | نحوه‌ جستجو در پروژه ‌های اسکرچ | نحوه‌ کامنت گذاری در سایت اسکرچ | ویرایش صدا در اسکرچ | یجاد یک استودیو در سایت اسکرچ
مشاهده بیشتر مشاهده کمتر

×
فهرست جلسات ۱۴ جلسه ویدئویی