فرادرس
هزینه آموزش
۳۸,۰۰۰ تومان

آموزش گرافیک کامپیوتری با OpenGL

آموزش گرافیک کامپیوتری با OpenGL

تعداد دانشجو
۵۴۸ نفر
مدت زمان
۱۵ ساعت و ۴۵ دقیقه
هزینه آموزش
۳۸,۰۰۰ تومان
محتوای این آموزش
۴ بازخورد (مشاهده نظرات)
آموزش گرافیک کامپیوتری با OpenGL

چکیده

برای ورود به عرصه هایی چون تولید بازی کامپیوتری (به خصوص تحت موبایل)، داشتن اطلاعات قوی در زمینه OpenGL ضروری است. در حال حاضر اشتغال در زمینه علوم کامپیوتری در ایران به سمت فناوری های مبتنی بر موبایل حرکت می کند. از طرف دیگر بازی ها و محصولات گرافیکی مرتبط با موبایل جایگاه و نقش مهمی در این جهت گیری خواهند داشت و لذا دانش لازم برای خلق چنین محصولاتی می تواند جایگاهی تعیین کننده در زمینه کارآفرینی افراد داشته باشد.

مدرس
محمد غمگسار ناصری

کارشناس ارشد ریاضی

محمد غمگسار ناصری کارشناس ارشد ریاضی هستند. ایشان عضو هیات علمی موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی رشت هستند. سوابق آموزشی ایشان، همکاری با گروه علوم کامپیوتر دانشگاه گیلان در تدریس دروس برنامه نویسی و گرافیک کامپیوتری است.

توضیحات تکمیلی

گرافیک کامپیوتری، جایگاهی غیرقابل اغماض در علوم کامپیوتر دارد و لذا هر دانش آموخته رشته های مرتبط با کامپیوتر باید دید درست و مناسبی نسبت به مقولات این زمینه داشته باشد. داشتن دیدگاه ریاضی قوی در کنار تسلط بر نحوه پیاده سازی این مفاهیم در قالب زبان های برنامه نویسی، از الزامات درک گرافیک کامپیوتری به شمار می رود. متاسفانه با کمبود منابع فارسی که به شکل روان و پایه ای از دو دیدگاه ریاضی و برنامه نویسی بررسی شود، مواجه هستیم و لذا در این فرادرس، مفاهیم گرافیک کامپیوتری در قالب مفاهیم ریاضی و در کنار آن با استفاده از OpenGL، مثال ها و پروژه های کاربردی متنوع شرح داده خواهد شد.

یادگیری مفاهیم گرافیک کامپیوتری با استفاده از رابط گرافیکی OpenGL تحت کامپایلر C++‎ بدون داشتن اطلاعات قبلی در مورد گرافیک کامپیوتری از اهداف اصلی این آموزش خواهد بود.

برای ورود به عرصه هایی چون تولید بازی کامپیوتری (به خصوص تحت موبایل)، داشتن اطلاعات قوی در زمینه OpenGL ضروری است. در حال حاضر اشتغال در زمینه علوم کامپیوتری در ایران به سمت فناوری های مبتنی بر موبایل حرکت می کند. از طرف دیگر بازی ها و محصولات گرافیکی مرتبط با موبایل جایگاه و نقش مهمی در این جهت گیری خواهند داشت و لذا دانش لازم برای خلق چنین محصولاتی می تواند جایگاهی تعیین کننده در زمینه کارآفرینی افراد داشته باشد.

 

فهرست سرفصل ها و رئوس مطالب مطرح شده در این مجموعه آموزشی، در ادامه آمده است:
  • درس یکم: آشنایی با مقدمات OpenGL
    • آشنایی و نصب OpenGL تحت ++C
    • ساختار برنامه نویسی OpenGL در ++C
    • دید دو بعدی
    • دید پرسپکتیو (Perspective) و دید متعامد glFrustum و glOrtho
    • اشکال اولیه در (OpenGL (GL- PONTS ,GL – LINES
    • بافر و تکنیک های مربوط به عمق
    • ترسیم منحنی های پارامتری
    • حل مثال ها و تمرینات تکمیلی
  • درس دوم: تکنیک های مفید در OpenGL
    • نوشتن متن در حالت گرافیکی
    • توابع مربوط به ویژگی خط OpenGL
    • کار کردن با موس
    • کار کردن با صفحه کلید
    • ساختن منو
    • چند پنجره ای
    • Viewport
    • توابع آرایه پیکسل
    • فهرست های نمایش با OpenGL
    • حل مثال ها و تمرینات تکمیلی
  • درس سوم: تبدیلات هندسی و پویانمایی
    • انتقال
    • Scaling
    • ترکیب تبدیلات هندسی
    • ماتریس مدل – نما و پشته
    • اشکال پایه سه بعدی در OpenGL
    • پویا نمایی و بافر مضاعف
    • پویا نمایی تعاملی
    • پویا نمایی خودکار
    • فیزیک و گرافیک
    • تنظیمات دوربین در OpenGL
    • حل مثال ها و تمرینات تکمیلی
  • درس چهارم: نورپردازی در OpenGL
    • مفاهیم پایه در نورپردازی
    • تابع منبع نوری نقطه ای در OpenGL
    • مشخص کردن موقعیت و نوع منبع نوری OpenGL
    • مشخص کردن رنگ ها ضرایب تضعیف شدت تابش برای منبع نوری
    • پارامترهای نورپردازی جامع در OpenGL
    • تابع ویژگی – رویه در OpenGL
    • حل مثال ها و تمرینات تکمیلی
  • درس پنجم: الگوریتم های مرتبط با گرافیک کامپیوتری
    • الگوریتم های ترسیم خط
    • الگوریتم ترسیم دایره
    • الگوریتم عمومی برای پر کردن چند ضلعی محدب به روش پویش خطی
    • الگوریتم های برش دو بعدی (الگوریتم کوهن – ساترلند (Cohen-Sutherland algorithm) و الگوریتم لیانک ارسکی)
    • الگوریتم های برش سه بعدی

 

مفید برای رشته های
  • مهندسی کامپیوتر
  • علوم کامپیوتر
  • ریاضی

 

در ادامه لیست کتب انگلیسی و کتب فارسی منتشر شده در این زمینه معرفی شده اند:

  • Sumanta Guha; Computer graphics through OpenGL; 2015
  • دونالد هیرن، ام.پائولین بیکر؛ گرافیگ رایانه ای؛ ۱۳۸۹

آنچه در این آموزش خواهید دید:

آموزش ویدئویی مورد تائید فرادرس
مراجع و فایل های جانبی مرتبط با آموزش
فایل برنامه ها و پروژه های اجرا شده
فایل PDF یادداشت‌ های ارائه مدرس

نرم افزارهای مرتبط با آموزش

Dev-C++ 5.4.1, GLUT 7.6

پیش نیاز

ریاضیات مقدماتی
جبرخطی


پیش نمایش‌ها

پیش‌نمایش ۱: آشنایی با مقدمات OpenGL (الف)

توجه: اگر به خاطر سرعت اینترنت، کیفیت نمایش پایین‌تر از کیفیت HD ویدئو اصلی باشد؛ می‌توانید ویدئو را دانلود و مشاهده کنید (دانلود پیش‌نمایش - حجم: ۲۴ مگابایت -- (کلیک کنید +))

پیش‌نمایش ۲: آشنایی با مقدمات OpenGL (ب)

توجه: اگر به خاطر سرعت اینترنت، کیفیت نمایش پایین‌تر از کیفیت HD ویدئو اصلی باشد؛ می‌توانید ویدئو را دانلود و مشاهده کنید (دانلود پیش‌نمایش - حجم: ۲۰ مگابایت -- (کلیک کنید +))

پیش‌نمایش ۳: آشنایی با مقدمات OpenGL (پ)

توجه: اگر به خاطر سرعت اینترنت، کیفیت نمایش پایین‌تر از کیفیت HD ویدئو اصلی باشد؛ می‌توانید ویدئو را دانلود و مشاهده کنید (دانلود پیش‌نمایش - حجم: ۱۳ مگابایت -- (کلیک کنید +))

پیش‌نمایش ۴: تکنیک های مفید در OpenGL (الف)

توجه: اگر به خاطر سرعت اینترنت، کیفیت نمایش پایین‌تر از کیفیت HD ویدئو اصلی باشد؛ می‌توانید ویدئو را دانلود و مشاهده کنید (دانلود پیش‌نمایش - حجم: ۲۷ مگابایت -- (کلیک کنید +))

پیش‌نمایش ۵: تکنیک های مفید در OpenGL (ب)
مشاهده این پیش‌نمایش، نیازمند عضویت و ورود به سایت (+) است.
پیش‌نمایش ۶: تکنیک های مفید در OpenGL (پ)
مشاهده این پیش‌نمایش، نیازمند عضویت و ورود به سایت (+) است.
پیش‌نمایش ۷: تبدیلات هندسی و پویانمایی (الف)
مشاهده این پیش‌نمایش، نیازمند عضویت و ورود به سایت (+) است.
پیش‌نمایش ۸: تبدیلات هندسی و پویانمایی (ب)
مشاهده این پیش‌نمایش، نیازمند عضویت و ورود به سایت (+) است.
پیش‌نمایش ۹: تبدیلات هندسی و پویانمایی (پ)
مشاهده این پیش‌نمایش، نیازمند عضویت و ورود به سایت (+) است.
پیش‌نمایش ۱۰: تبدیلات هندسی و پویانمایی (ت)
مشاهده این پیش‌نمایش، نیازمند عضویت و ورود به سایت (+) است.
پیش‌نمایش ۱۱: تبدیلات هندسی و پویانمایی (ث)
مشاهده این پیش‌نمایش، نیازمند عضویت و ورود به سایت (+) است.
پیش‌نمایش ۱۲: تبدیلات هندسی و پویانمایی (ج)
مشاهده این پیش‌نمایش، نیازمند عضویت و ورود به سایت (+) است.
پیش‌نمایش ۱۳: تبدیلات هندسی و پویانمایی (چ)
مشاهده این پیش‌نمایش، نیازمند عضویت و ورود به سایت (+) است.
پیش‌نمایش ۱۴: نورپردازی در OpenGL (الف)
مشاهده این پیش‌نمایش، نیازمند عضویت و ورود به سایت (+) است.
پیش‌نمایش ۱۵: نورپردازی در OpenGL (ب)
مشاهده این پیش‌نمایش، نیازمند عضویت و ورود به سایت (+) است.
پیش‌نمایش ۱۶: نورپردازی در OpenGL (پ)
مشاهده این پیش‌نمایش، نیازمند عضویت و ورود به سایت (+) است.
پیش‌نمایش ۱۷: نورپردازی در OpenGL (ت)
مشاهده این پیش‌نمایش، نیازمند عضویت و ورود به سایت (+) است.
پیش‌نمایش ۱۸: نورپردازی در OpenGL (ث)
مشاهده این پیش‌نمایش، نیازمند عضویت و ورود به سایت (+) است.
پیش‌نمایش ۱۹: نورپردازی در OpenGL (ج)
مشاهده این پیش‌نمایش، نیازمند عضویت و ورود به سایت (+) است.
پیش‌نمایش ۲۰: الگوریتم های مرتبط با گرافیک کامپیوتری (الف)
مشاهده این پیش‌نمایش، نیازمند عضویت و ورود به سایت (+) است.
پیش‌نمایش ۲۱: الگوریتم های مرتبط با گرافیک کامپیوتری (ب)
مشاهده این پیش‌نمایش، نیازمند عضویت و ورود به سایت (+) است.
پیش‌نمایش ۲۲: الگوریتم های مرتبط با گرافیک کامپیوتری (پ)
مشاهده این پیش‌نمایش، نیازمند عضویت و ورود به سایت (+) است.
پیش‌نمایش ۲۳: الگوریتم های مرتبط با گرافیک کامپیوتری (ت)
مشاهده این پیش‌نمایش، نیازمند عضویت و ورود به سایت (+) است.

راهنمای تهیه آموزش ها

آیا می دانید که تهیه یک آموزش از فرادرس و شروع یادگیری چقدر ساده است؟

راهنمایی بیشتر ( +)

در مورد این آموزش یا نحوه تهیه آن سوالی دارید؟
  • با شماره تلفن واحد مخاطبین ۵۷۹۱۶۰۰۰ (پیش شماره ۰۲۱) تماس بگیرید. - تمام ساعات اداری
  • با ما مکاتبه ایمیلی داشته باشید (این لینک). - میانگین زمان پاسخ دهی: ۳۰ دقیقه


اطلاعات تکمیلی

نام آموزش آموزش گرافیک کامپیوتری با OpenGL
ناشر فرادرس
شناسه اثر ۸–۱۲۴۵۲–۰۵۴۱۸۶ (ثبت شده در مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد)
کد آموزش FVOPNGL9410
مدت زمان ۱۵ ساعت و ۴۵ دقیقه
زبان فارسی
نوع آموزش آموزش ویدئویی     (کیفیت HD - مورد تایید فنی فرادرس)
حجم دانلود ۹۸۱ مگابایت     (کیفیت ویدئو HD‌ با فشرده سازی انحصاری فرادرس)


نظرات

تا کنون ۵۴۸ نفر از این آموزش استفاده کرده اند و ۴ نظر ثبت شده است.
حسین
حسین

آموزش خوبی بود. من کاملا OPENGL رو یاد گرفتم و برای آشنایی اولیه بسیار عالی بود.

مهمان
مهمان

مچکرم کامل بود.

علی
علی

به این دلیل یک ستاره کمتر دادم که آموزش دانلود کتابخانه را یا حذف کردید و یا اصلا ضبط نکرده اید و خود همین موضوع باعث دردسر من بود اما درکل آموزش بسیار عالی بود.

سالار
سالار

سلام. قسمت اول آموزش که در مورد توضیحات نصب opengl مختصر هست.

دسته های مرتبط: مهندسی نرم افزار

برچسب‌ها: animation in C | bersenham s algorithm | camera in opengl | cohen | comuter graphics | GL – LINES | GL-PONTS | glFrustum | lOrtho g | modeling transformation | Open GL | OpenGL | opengl programming | opengl وC++ | orthographic projection | perspective projection | physics and graphics | Scaling | Sutherland clipper | View port | الگوریتم برزنهام | الگوریتم ترسیم دایره | الگوریتم کوهن ساترلند | الگوریتم لیانگ بارسکی | الگوریتم های برش دو بعدی | الگوریتم های برش سه بعدی | الگوریتم های ترسیم خط | انتقال | بافر مضاعف | برنامه نویسی OPengl | پویا نمایی تعاملی | پویا نمایی درC++ | پویانمایی خودکار | تابع ویژگی – رویه در OpenGL | تبدیلات هندسی | ترکیب تبدیلات هندسی | توابع آرایه پیکسل | حالت گرافیکی | دوربین در OpenGL | دوربین درopengl | دید پرسپکتیو | دید پرسپکتیو و دید متعامد | دید دوبعدی | دید متعامد glFrustum | دید متعامد؛دید پرسپکتیو | رابط گرافیکی OpenGL | زبان های برنامه نویسی | فیزیک وگرافیک کامپیوتری | کار کردن با موس | کامپایلر C++ | گرافیک کامپیوتری | ماتریس مدل | منبع نوری | نصب OpenGL | نورپردازی | نورپردازی در OpenGL