فرادرس
هزینه آموزش
۲۲,۰۰۰ تومان

آموزش رندر و نورپردازی با Mental Ray در 3DS Max

آموزش رندر و نورپردازی با Mental Ray در 3DS Max

تعداد دانشجو
۴۴۹ نفر
مدت زمان
۴ ساعت و ۱۶ دقیقه
هزینه آموزش
۲۲,۰۰۰ تومان
محتوای این آموزش
۵ بازخورد (مشاهده نظرات)
آموزش رندر و نورپردازی با Mental Ray در 3DS Max

چکیده

در این آموزش، تمامی مفاهیم مهم و اساسی درباره موتور رندرینگ Mental Ray در نرم افزار تری دی مکس بیان شده است. مفهوم متریال Arc & Design که پایه متریال در محیط منتال ری است و Car Paint Material شرح داده شده است. همچنین مخاطبان را با مفاهیم نورپردازی و نورهای مخصوص منتال ری آشنا می کند. در پایان درباره دوربین Physical و چگونگی رندرگیری و مفاهیم مهم رندرینگ با موتور Mental Ray شرح داده شده است.

مدرس
مهندس مائده حوائی

کارشناسی مهندسی نرم افزار

ایشان کارشناس مهندسی کامپیوتر - نرم افزار از دانشگاه صنعتی اصفهان هستند. ایشان بین سال های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۳ به فعالیت در زمینه انجام پروژه های سه بعدی با نرم افزارهای تری دی مکس و فتوشاپ و تدریس این نرم افزارها مشغول بوده اند.

توضیحات تکمیلی

نرم افزار 3DS Max، یکی از قدرتمندترین نرم افزارها در زمینه طراحی های سه بعدی و انیمیشن سازی است. به طوری که مادر همه نرم افزارهای این حیطه لقب گرفته است. هر آنچه در دنیای حقیقی می توان دید و لمس کرد، در دنیای داخل این نرم افزار می توان به طور حرفه ای و بسیار نزدیک به واقعیت، شبیه سازی نمود. از اجسام و مدل ها گرفته، تا نور محیط، جنس اشیا، حرکت آن ها و حتی قوانین فیزیکی برخورد اجسام و غیره.

در صورت آشنایی مقدماتی با محیط نرم افزار تری دی مکس، می توان مدل سازی هایی انجام داد و همراه با نوردهی و متریال دهی، حتی خروجی هم گرفت. اما در آموزش Mental Ray می آموزیم که چطور یک خروجی با کیفیت بالا و بسیار نزدیک تر به طبیعت واقعی داشته باشیم. نورها، متریال اجسام، انعکاس ها و… با موتور منتال، بسیار قدرتمندتر و حرفه ای تر از حالت پیش فرض تری دی مکس (یعنی موتور رندر Default Scanline Rendere) و همراه با محاسبات فیزیکی واقعی رندرگیری می شوند به طوری که خروجی نهایی، چه به صورت عکس یا چه به صورت فیلم، از کیفیت بالایی برخوردار است و بسیار طبیعی تر و واقعی تر به نظر می رسد. در حدی که گاهی یک عکس واقعی گرفته شده با دوربین را نمی توان از یک عکس رندر شده با موتور منتال تشخیص داد.

برای کسانی که در حرفه ساختمان سازی و طراحی های داخلی و بیرونی ساختمان ها، در هر یک از حیطه های آن مشغول به فعالیت هستند، بدون شک داشتن یک فریم واقعی از آنچه بعدا اتفاق خواهد افتاد، اهمیت زیادی دارد. همچنین برای طراحان صنعتی، انیمیشن سازان، مدل سازان و طراحان سه بعدی داشتن یک خروجی نهایی با کیفیت و نزدیک به مدل واقعی ارزشمند و مفید است. حتی دانشجویان معماری نیز برای داشتن رندرهای نهایی با کیفیت بالا، به این موتور رندرگیری احتیاج خواهند داشت.

کار با منتال به قدری جذاب و نتیجه کار به قدری زیبا است که بعد از یادگیری آن به هیچ وجه حاضر نخواهیم بود برای یک بار هم شده حتی برای ساده ترین کارها، برگردیم و از موتور پیش فرض 3DS Max استفاده کنیم.

مزیت استفاده از این موتور رندرگیری، این است که طراحان کمپانی Autodesk خود این موتور قوی را به نرم افزار 3DS Max اضافه نموده اند و تمام استانداردها برای آن در نظر گرفته شده و هیچ نیازی به نصب پلاگین اضافه نیست. این موتور در دل نرم افزار 3DS Max گنجانده شده است و قابلیت های فوق العاده زیادی را در اختیار ما قرار می دهد. با بالا رفتن ورژن نرم افزار، به قابلیت های این موتور نیز افزوده می شود و ورژن آن ارتقا می یابد. گزینه های متعدد و بی شماری برای هر هدفی که داشته باشیم در نظر گرفته شده است.

در این آموزش، تمامی مفاهیم مهم و اساسی درباره موتور رندرینگ منتال ری در نرم افزار تری دی مکس بیان شده است. مفهوم متریال Arc & Design که پایه متریال در محیط منتال ری است و Car Paint Material شرح داده شده است. همچنین مخاطبان را با مفاهیم نورپردازی و نورهای مخصوص منتال ری آشنا می کند. در پایان درباره دوربین Physical، چگونگی رندرگیری و مفاهیم مهم رندرینگ با موتور منتال ری شرح داده شده است.

تمامی این مفاهیم با کمک منابع اصلی شرکت Autodesk و تجربه و مهارت مدرس تهیه شده و در مدت زمانی کوتاه شما را با تمام مفاهیم اصلی این موتور قدرتمند و محاسبات فیزیکی آن آشنا می سازد.

این آموزش مناسب طراحان و معماران و سه بعدی سازانی است که می خواهند رندرینگ واقعی، قوی و مطلوبی از محیط تری دی مکس داشته باشند.

فهرست سرفصل ها و رئوس مطالب مطرح شده در این مجموعه آموزشی، در ادامه آمده است:
  • درس یکم: مقدمه و نکات مهم در شروع کار با Mental Ray
    • آشنایی با محیط
    • آشنایی با موتورهای رندرینگ
    • اصول اولیه در 3DS Max
    • دسترسی ها به منتال ری
    • وارد کردن مدل های سه بعدی آماده به محیط
  • درس دوم: آشنایی با متریال های منتال ری
    • متریال ها و چگونگی کار با آن ها در تری دی مکس
    • متریال Arc & Design و مفاهیم آن
    • متریال Car Paint و مفاهیم آن
    • توضیح مفاهیم Reflection و Refraction
    • توضیح مفاهیم اساسی و مهم در متریال ها
    • مفهوم UVW map و کاربرد آن
  • درس سوم: نورپردازی در منتال ری
    • مقدمه ای بر نورها
    • انواع نورها و سناریوهای نورپردازی
    • نور روز Daylight Systems
    • نور آسمان Skylight
    • مفاهیم شبیه سازی شب و نورپردازی در شب یا اتاق تاریک
    • نورهای ورودی یا Portal
    • مفاهیم نورپردازی داخلی
  • درس چهارم: رندرینگ با منتال ری
    • مقدمه ای بر رندرینگ
    • چگونگی رندر گرفتن با Mental Ray
    • پنجره Frame Render و گزینه های آن
    • مفهوم Exposure Control
    • دوربین فیزیکال یا Physical Camera
    • گزینه های Render Setup برای منتال
    • گزینه های Renderer
    • گزینه های Global Illumination و Final Gather و مفاهیم آن ها
    • مقایسه چند عکس رندر گرفته شده با گزینه های متفاوت
مفید برای رشته های
  • مهندسی معماری
  • مهندسی عمران
  • انیمیشن
  • طراحی صنعتی
  • گرافیک
مشاهده بیشتر مشاهده کمتر

آنچه در این آموزش خواهید دید:

آموزش ویدئویی مورد تائید فرادرس
فایل برنامه ها و پروژه های اجرا شده
فایل PDF یادداشت‌ های ارائه مدرس



پیش نمایش‌ها

پیش‌نمایش ۱: مقدمه و نکات مهم در شروع کار با Mental Ray

توجه: اگر به خاطر سرعت اینترنت، کیفیت نمایش پایین‌تر از کیفیت HD ویدئو اصلی باشد؛ می‌توانید ویدئو را دانلود و مشاهده کنید (دانلود پیش‌نمایش - حجم: ۴۹ مگابایت -- (کلیک کنید +))

پیش‌نمایش ۲: آشنایی با متریال های منتال ری

توجه: اگر به خاطر سرعت اینترنت، کیفیت نمایش پایین‌تر از کیفیت HD ویدئو اصلی باشد؛ می‌توانید ویدئو را دانلود و مشاهده کنید (دانلود پیش‌نمایش - حجم: ۳۱ مگابایت -- (کلیک کنید +))

پیش‌نمایش ۳: نورپردازی در منتال ری
مشاهده این پیش‌نمایش، نیازمند عضویت و ورود به سایت (+) است.
پیش‌نمایش ۴: رندرینگ با منتال ری
مشاهده این پیش‌نمایش، نیازمند عضویت و ورود به سایت (+) است.

راهنمای تهیه آموزش ها

آیا می دانید که تهیه یک آموزش از فرادرس و شروع یادگیری چقدر ساده است؟

راهنمایی بیشتر ( +)

در مورد این آموزش یا نحوه تهیه آن سوالی دارید؟
  • با شماره تلفن واحد مخاطبین ۵۷۹۱۶۰۰۰ (پیش شماره ۰۲۱) تماس بگیرید. - تمام ساعات اداری
  • با ما مکاتبه ایمیلی داشته باشید (این لینک). - میانگین زمان پاسخ دهی: ۳۰ دقیقه


اطلاعات تکمیلی

نام آموزش آموزش رندر و نورپردازی با Mental Ray در 3DS Max
ناشر فرادرس
شناسه اثر ۸–۱۲۴۵۲–۰۵۷۲۴۳ (ثبت شده در مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد)
کد آموزش FV3DM9502
مدت زمان ۴ ساعت و ۱۶ دقیقه
زبان فارسی
نوع آموزش آموزش ویدئویی     (کیفیت HD - مورد تایید فنی فرادرس)
حجم دانلود ۴۴۶ مگابایت     (کیفیت ویدئو HD‌ با فشرده سازی انحصاری فرادرس)


نظرات

تا کنون ۴۴۹ نفر از این آموزش استفاده کرده اند و ۵ نظر ثبت شده است.
علی
علی


با تشکر از شما

amirabbas
amirabbas

عالی یعنی در حدی عالی که دوست دارم همیشه آموزش های فرادرس را ببینم چون بهترین آموزش ها را فرادرس دارد با سپاس فراوان از شما

ماهان
ماهان

عالی عالی عالی...........عالی!
ممنون بخاطر زحمات شما همه ای عزیزان که زحمت میکشید و خداوند شما را موفق داشته باشد!!!

Hassan
Hassan

این آموزش فوق العاده عالی بود و خانم مهندس حوائی بسیار عالی مطالب را تدریس کردند
لطفا آموزش های بیشتری از تری دی مکس با تدریس خانم مهندس حوائی تهیه کنید
با تشکر فراوان از فرادرس

احمدی
احمدی

آموزش های فرادرس در حد عالی هستند. آرزوی موفقیت و سلامتی دارم برای مدیران سایت و مدرسان عزیز...

دسته های مرتبط: طراحی و گرافیک

برچسب‌ها: 3d max | 3DS Max | arc & design | arc and desighn material | arch & design | Autodesk | car paint | Daylight Systems | environment | Exposure control | Final Gather | Frame Render | Global Illumination | import 3d model | Indirect illumination | lighting at mental ray | lighting in mental | material | mental | mental ray | mr portal | mr skylight | Photometric Light | Physical Camera | Render Setup | Renderer | rendering concept | UVW map | تری دی مکس | چگونگی رندر گرفتن با Mental Ray | رندر گرفتن با Mental Ray | رندرگیری با منتال ری | رندرگیری منتال | رندرینگ | رندرینگ با منتال ری | رندرینگ منتال | شبیه سازی شب | کار پینت | متریال | متریال آرک | متریال کار پینت | متریال منتال | متریال منتال ری | مفاهیم اولیه منتال | مفاهیم رندرینگ | مفاهیم متریال | مفاهیم نور در منتال | مفهوم منتال | مفهوم منتال ری | منتال در تری دی مکس | منتال در مکس | منتال ری | منتال ری در تری دی مکس | موتور منتال | موتور منتال ری | نور آسمان | نور استاندارد | نور در منتال ری | نور روز | نور فتومتریک | نورپردازی | نورپردازی با منتال | نورپردازی داخلی | نورپردازی در شب | نورپردازی در منتال ری | نورپردازی منتال