×
زمان تقریبی انتشار: ۴ تا ۱۲ هفته

آموزش نرم افزار ZBrush (زیبراش) برای مدل سازی سه بعدی - مقدماتی - پیش ثبت نام

آموزش نرم افزار ZBrush (زیبراش) برای مدل سازی سه بعدی - مقدماتی - پیش ثبت نام

درخواست اطلاع رسانی انتشار این آموزش
وضعیت انتشار: در حال برنامه ریزی
زمان تقریبی انتشار: بر حسب تعداد درخواست های دانشجویان و اولویت زمانی و آموزشی اعضای هیات علمی فرادرس، انتشار این آموزش در واحد نشر فرادرس اولویت سنجی می شود. انتشار یک آموزش پس از شروع به ضبط معمولا ۴ تا ۱۲ هفته زمان می برد.
این آموزش در حال برنامه ریزی برای ارائه در فرادرس است و انتشار سریع تر آن، بستگی به تعداد متقاضیان این آموزش دارد. چنانچه شما نیز تمایل به انتشار سریع این آموزش دارید در این آموزش پیش ثبت نام نمایید.
آموزش نرم افزار ZBrush (زیبراش) برای مدل سازی سه بعدی - مقدماتی - پیش ثبت نام

نرم افزارهای زیادی در زمینه حجاری مدل های سه بعدی وجود دارد که شاید یکی از شناخته شده ترین و معتبرترین نرم افزار بین کاربران و شرکت های مختلف، ZBrush باشد. ما در این فرادرس به نرم افزار ZBrush می پردازیم و سعی می کنیم مقدمات و هر آنچه که برای شروع کار با ZBrush نیاز است را آموزش داده تا آمادگی لازم برای کار با این نرم افزار را پیدا کنید. در بحث مدل سازی از سبک فانتزی و ساده برای ژانر کودک گرفته، تا سبک رئال و تخیلی مثلا برای ژانر ترسناک یا سبک Realistic برای کاراکترهای انسان، حیوان و سایر موجودات زنده که معمولا از سبک رئال در کامپوزیت و جلوه های ویژه استفاده می شود، در ZBrush قابل پیاده سازی است.

آموزش نرم افزار ZBrush (زیبراش) برای مدل سازی سه بعدی - مقدماتی - پیش ثبت نام

درخواست اطلاع رسانی انتشار این آموزش
وضعیت انتشار: در حال برنامه ریزی
زمان تقریبی انتشار: بر حسب تعداد درخواست های دانشجویان و اولویت زمانی و آموزشی اعضای هیات علمی فرادرس، انتشار این آموزش در واحد نشر فرادرس اولویت سنجی می شود. انتشار یک آموزش پس از شروع به ضبط معمولا ۴ تا ۱۲ هفته زمان می برد.
این آموزش در حال برنامه ریزی برای ارائه در فرادرس است و انتشار سریع تر آن، بستگی به تعداد متقاضیان این آموزش دارد. چنانچه شما نیز تمایل به انتشار سریع این آموزش دارید در این آموزش پیش ثبت نام نمایید.

فرادرس از جهت فرصت آموختن، یک محیط کاملا باز (بدون هیچ مرز و شرط برای ورود) برای همه است. اما از جهت فرصت آموزش دادن، یک محیط به شدت بسته است و مدرسین آن با عبور از سخت ترین ضوابط علمی و فیلترهای مهارت آموزشی برگزیده و دستچین می شوند. در چندین سال گذشته کمتر از 5 درصد متقاضیان تدریس در فرادرس توانسته اند به مرحله نهایی ارائه آموزش در آن برسند. ارائه یک آموزش توسط «گروه مدرسین فرادرس» تضمینی برای کیفیت آن می باشد.

توضیحات تکمیلی

در دنیای سه بعدی، نرم افزارهای متعددی تولید و روانه بازار شده که هرکدام از آن ها در یک زمینه خاص برای کاربران جا افتاده و کاربران با حوزه های کاری متفاوت، از این نرم افزارها در زمینه های مشخص استفاده می کنند. به صورت کلی می توانیم نرم افزارهای سه بعدی را به دو دسته تقسیم کنیم. دسته اول، نرم افزارهایی هستند که می توانیم آن ها را در اصطلاح عموم، به عنوان آچار فرانسه بشناسیم. 3ds Max، Maya,Houdini و Blender در این دسته قرار می گیرند که تقریبا تمامی فعالیت های لازم برای مدل سازی، انیمیشن و جلوه های ویژه در فیلم سازی، درون این نرم افزارها قابل انجام است.

به عنوان مثال، 3ds Max معمولا بین کاربران به عنوان نرم افزاری جهت انجام پروژه های معماری شناخته شده و از مایا برای جلوه های ویژه و انیمیشن و فیلم سازی استفاده می شود. این مساله بدین معنی نیست که با مایا امکان انجام پروژه های معماری وجود ندارد و یا نمی شود از 3ds Max برای ساخت انیمیشن و در کاربردهای فیلم سازی استفاده کرد، این موضوع برمی گردد به جا افتادن کاربرد خاص برای یک نرم افزار بین کاربران که ارتباطی به میزان قدرت این دو نرم افزار ندارد. دسته دوم از نرم افزارهای سه بعدی، کارایی هدفمند دارند، بدین معنی که امکانات آن ها در یک زمینه مشخص، فوق العاده بالا است.

مثلا در دسته دوم، برخی نرم افزارها به صورت اختصاصی فقط جهت ساخت اسکلت و متحرک سازی با استفاده از کتابخانه اختصاصی و پیش فرض خود مورد استفاده قرار می گیرند و امکانات مدل سازی یا کار با تکستچر یا…، درون آن ها تعبیه نشده است. برخی به صورت اختصاصی برای ساخت لوکیشن های طبیعی و شرایط جوی محیط، امکاناتی را درون خود دارند. در دسته دوم، گروهی که بیشتر مورد توجه است، نرم افزارهای Sculpt یا مجسمه سازی یا حجاری هست که عمده تمرکز این نرم افزارها، بر ساخت مدل های سه بعدی و استفاده از آن ها در فیلم یا انیمیشن است.

نرم افزارهای زیادی در زمینه حجاری مدل های سه بعدی وجود دارد که شاید یکی از شناخته شده ترین و معتبرترین نرم افزار بین کاربران و شرکت های مختلف، ZBrush باشد. ما در این فرادرس به نرم افزار ZBrush می پردازیم و سعی می کنیم مقدمات و هر آنچه که برای شروع کار با ZBrush نیاز است را آموزش داده تا آمادگی لازم برای کار با این نرم افزار را پیدا کنید.

در بحث مدل سازی از سبک فانتزی و ساده برای ژانر کودک گرفته، تا سبک رئال و تخیلی مثلا برای ژانر ترسناک یا سبک Realistic برای کاراکترهای انسان، حیوان و سایر موجودات زنده که معمولا از سبک رئال در کامپوزیت و جلوه های ویژه استفاده می شود، در ZBrush قابل پیاده سازی است. البته برای ساخت مدل هایی به سبک رئال، نیاز است که با توجه به کثرت ابزارها، افکت ها و تنظیمات در نرم افزارهای سه بعدی، مباحث مقدماتی را به صورت کامل یاد گرفته و با تکرار و تمرین، کاملا به مقدمات تسلط پیدا کنیم و پس از آن، از طریق تکنیک ها و ترفندهای موجود و کار روی جزییات، مدل سازی خود را انجام دهیم.

فهرست سرفصل ها و رئوس مطالب مطرح شده در این مجموعه آموزشی، در ادامه آمده است:
  • درس یکم: مقدمه ای بر ZBrush
    • مقدمه
    • محیط نرم افزار در نگاه اول
    • ناوبری مدل (Navigation) در صحنه
    • آشنایی اولیه با پنل Palette
    • روش های کنترل مشخصه های براش
    • اصول و مبانی انتخاب و کار با براش ها
    • کار با حالت های Alpha برای براش
    • معرفی براش های پرکاربرد
    • تغییر تقسیم بندی مدل (SDiv || SubDivide || SubDivision Level)
    • نحوه بررسی، کنترل کیفیت و حجم پروژه
    • اصول ایجاد و کار با ماسک
    • مقدمه ای بر SubTool
    • آشنایی با Option Bar
    • معرفی ابزارهای نمایشی موجود در Sidebar
    • مقدمه ای بر ابزار Transepose
    • معرفی اجمالی Zplugin
    • نحوه مخفی کردن و نمایش جزییات سطح مدل (Hide – UNhide)
    • تغییر Workspace و رنگبندی رابط کاربری
    • ذخیره پروژه و دسترسی به پروژه های QuickSave
    • پروژه (ساخت سر و صورت با جزییات برای یک کاراکتر فرضی (Beta))
  • درس دوم: سفارشی سازی محیط کاری (Workspace Customization)
    • اضافه کردن و ناوبری پنل ها
    • تعریف میانبر (Shorccut) برای کاربردهای مورد نظر کاربر
    • نحوه ایجاد و موارد استفاده Snapshot برای مدل
    • نحوه نمایش راهنمای ابزارها در ZBrush
    • افزایش سایز (Resolution) و تغییر رنگ زمینه سند (Document)
    • آشنایی با انواع کانال های براش (Mrgb – Rgb – M)
  • درس سوم: نحوه ایجاد و کار با اشکال پایه
    • معنی و مفهوم ZTool در نرم افزار ZBrush
    • ایجاد اشکال پایه و کنترل مشخصه های شی از طریق پنل Tool
    • نحوه کپی کردن (Duplicate) اشیای درون یک ZTool
    • کار با اجزای مختلف یک شی از طریق Polygroups
    • پروژه تمرینی (ساخت نمونه ای از زنجیر با استفاده از 3D Primitive’s)
    • پروژه تمرینی (ساخت Basemesh برای شاخ با استفاده از نمونه Spiral)
  • درس چهارم: مبانی کار با Transpose
    • دسترسی به حالات مختلف ابزار Transpose
    • موارد مختلف Transform در حالت کلاسیک از ابزار Transpose
    • بررسی حالت نمایش (3D (Gizmo برای ابزار Transpose درنسخه 4R8
    • آپشن های مربوط به نوار کنترلی Gizmo
    • ایجاد، کنترل و کاربرد ماسک در Pose (تغییر فیگور)، از طریق Transpose
    • تغییر Pose در حالت Gizmo
    • اتصال و جداسازی زیرابزارها در فرایند Pose
  • درس پنجم: اصول ایجاد و کاربرد گروه بندی در ZBrush
    • مروری بر زبانه SubTool
    • تفاوت Insert و Append در SubTool
    • اصول گروه بندی و کاربردهای آن
    • بررسی زبانه Polygroups
    • گروه بندی هدفمند اجزای مدل
    • ذخیره اجزای گروه در قالب زیر ابزار (Split)
    • ترکیب زیر ابزارها (Merge)
    • تعیین Reference برای کنترل نقاط و تغییر شکل (Deform) زیر ابزار (Project)
    • ایجاد زیر ابزار از نقاط ماسک شده (Extract)
    • پروژه تمرینی (ساخت Basemesh برای کلاه خود و نقاب)
    • مفهوم و کاربرد Topological Mask در گروه بندی
    • استفاده از Morph Target در گروه بندی اجزاِی صورت
  • درس ششم: مفهوم و پیاده سازی (DynaMesh (Dynamicly Remesh
    • مفهوم DynaMesh و کاربردهای آن
    • نحوه فعال سازی و تنظیمات اولیه DynaMesh
    • اصلاح حفره های ایجاد شده در مدل (Gap Point’s) با استفاده از DynaMesh
    • کار با براش های گروه Insert و تاثیر DynaMesh روی آن ها
    • انجام عمل Subtract با استفاده از براش های گروه Insert و تاثیرگذاری DynaMesh روی Mesh
    • کاربرد Boolean در ساخت اشیای ترکیبی
    • پروژه تمرینی (قسمت اول – ساخت سر و صورت برای کاراکتر فرضی (Gamma))
    • پروژه تمرینی (قسمت دوم – ساخت نیم تنه بالا برای Gamma)
    • اصول و نحوه کار با براش Curve Tube
    • تکمیل Gamma و استفاده از منحنی در ساخت جزییات
    • کاهش نقاط تشکیل دهنده مدل بدون افت کیفیت (ZRemesher و Project)
    • تغییر فیگور برای Gamma
  • درس هفتم: اصول کار با ZModeler
    • تفاوت مدل سازی در موضوعات ارگانیک و غیر ارگانیک
    • مقدمه ای بر ابزار ZModeler
    • آشنایی با حالت های Edge و Face برای ویرایش مدل در ZModeler
    • آشنایی با افکت های ویرایشی در قسمت Polygon Actions برای حالت Face
    • معرفی افکت های ویرایشی برای حالت (Edge (Edge Actions
    • کاربرد افکت های QMesh و Scale در کار با سطوح
    • تفاوت QMesh و Extrude
    • نحوه استفاده از افکت Transpose
    • معرفی و نحوه کاربری ابزارهای برش (Clip && Trim)
    • استفاده از QMesh جهت اتصال و حذف سطوح
    • کار با افکت های Bevel و Inset
    • مفهوم Polygroups در ZModeler و نحوه تغییر گروه بندی سطوح به صورت برخط
    • اصول جدا کردن سطوح موجود در یک Polymesh با استفاده از مفاهیم گروه بندی (Seperation)
    • مفهوم و موارد استفاده Dynamic Subdivision
    • کاربرد Smooth Modifier در تغییر سطوح مدل (SDiv)
    • کاربرد افکت Crease در Edge Actions
    • اصول استفاده از افکت Bridge
    • نحوه پیاده سازی افکت Close
    • کاربرد افکت Insert و نحوه استفاده تعاملی از افکت های Bevel و Insert
    • مقدمه ای بر تقارن شعاعی
    • پروژه تمرینی (ساخت نمونه ای از شمشیر)
  • درس هشتم: آشنایی با آرایه ها (Array Mesh)
    • اصول و مفاهیم اولیه آرایه ها
    • آشنایی با زبانه ArrayMesh
    • استفاده از ابزار Transpose در کار با آرایه ها
    • ساخت آرایه های تو در تو و ایجاد اشکال پیچیده
    • اصول ویرایش آرایه ها با استفاده از ابزارهای Sculpt
    • پروژه تمرینی (ساخت نمونه ای از پلکان)
    • پروژه تمرینی (ساخت کاراکتر حشره (Delta))
  • درس نهم: پیاده سازی Nanomesh
    • مفاهیم اولیه Nanomesh
    • آماده سازی شی برای پذیرش Nanomesh
    • نحوه استفاده از براش ها و ابزارها به عنوان عنصر Nanomesh
    • آشنایی با زبانه Nanomesh و تنظیمات آن
    • بررسی حالت های مختلف Pattern در اعمال ترکیب بندی پیش فرض
    • پیاده سازی لایه بندی در MultiMesh با استفاده از Plate
    • کاربرد پراکندگی تصادفی (Random Distribution) در توزیع غیریکنواخت نمونه ها
    • جایگزین کردن نمونه ها و حذف لایه ها (Plate’s) در سلسله مراتب نمونه های چندگانه
    • تبدیل Nanomesh به Polymesh (شی قابل ویرایش)
    • پروژه تمرینی ( ساخت نمونه ای از دیوار مردگان)

مفید برای رشته های
  • گرافیک

نرم افزارهای مرتبط با آموزش

ZBrush 2019




راهنمای سفارش آموزش‌ها

آیا می دانید که تهیه یک آموزش از فرادرس و شروع یادگیری چقدر ساده است؟

(راهنمایی بیشتر +)

در مورد این آموزش یا نحوه تهیه آن سوالی دارید؟
  • با شماره تلفن واحد مخاطبین ۵۷۹۱۶۰۰۰ (پیش شماره ۰۲۱) تماس بگیرید. - تمام ساعات اداری
  • با ما مکاتبه ایمیلی داشته باشید (این لینک). - میانگین زمان پاسخ دهی: ۳۰ دقیقه


اطلاعات تکمیلی

نام آموزش آموزش نرم افزار ZBrush (زیبراش) برای مدل سازی سه بعدی - مقدماتی - پیش ثبت نام
ناشر فرادرس
کد آموزش FVCG9608
زبان فارسی
نوع آموزش آموزش ویدئویی (نمایش آنلاین + دانلود)






نظرات

کیوان
کیوان

ممنون میشیم اگر شروع کنید
پاسخ به نظر

محمدرضا
محمدرضا

لطفا این آموزش سریعتر قرار بدید 🙏
پاسخ به نظر

یونس
یونس

سلام منتظر انتشار این آموزش هستیم
پاسخ به نظر

مهدی
مهدی

سلام. لطفا این آموزش رو سریع تر انتشار بدید.
پاسخ به نظر

امیر حسین
امیر حسین

لطفا هر چه سریع تر ارائه کنید
پاسخ به نظر

امیر حسین
امیر حسین

سلام. منتظر این آموزشم. ممنون از سایت فرادرس
پاسخ به نظر

پویا
پویا

با سلام؛ خواهشمند است این دوره را آماده بفرمائید.
با احترام
پویا احمدی

پاسخ به نظر

محمد رسولی
محمد رسولی

لطفا سریع تر این دوره رو ارائه کنید.
با تشکر.

پاسخ به نظر

پری
پری

سلام،یعنی هنوز ارائه نشده؟میشه لطفا زودتر آموزش رو ارائه بدید.ممنونم
پاسخ به نظر

حسینیان
حسینیان

سلام. لطفاً آموزش زیبراش رو سریعتر اضافه کنید به مجموعتون، چون واقعا هیچ منبع خوبی در این خصوص وجود نداره.
پاسخ به نظر

برچسب‌ها:
3D Design | 3D Primitive’s | ArrayMesh | arraymesh زی براش- مدلسازی | Arrays | Basemesh | Blender | Clip && Trim | concept design | Curve Tube | Deform | Document | DynaMesh | Dynamic Subdivision | Extract | Extrude | Merge | Modeling | Morph Target | MultiMesh | Nanomesh | Option Bar | Poly Painting | Polygon Actions | Polygon Face Point | Polygroups | Project | QuickSave | Random Distribution | Resolution | Sculpting | SDiv | Seperation | Shorccut | Sidebar | Smooth Modifier | Snapshot | spiral | Split | Subdivide | SubDivision Level | SubTool | Subtract | Topological Mask | Transepose | Transpose | Vertex Edge | Workspace | Workspace Customization | Zbrush | zmodeler | Zplugin | ZRemesher | Zsphere | ZTool | آرایه های تو در تو | آشنایی با Subtool ها | ابزار Transpose | ابزارهای Sculpt | ابزارهای برش | ارایه ها | اسکالپت | اشکال پایه | اشیای ترکیبی | اشیای درون یک ZTool | اصول کار با ZModeler | افکت Bridge | افکت Insert | افکت های QMesh و Scale | افکت های ویرایشی | انواع کانال های براش | براش های گروه Insert | پروژه های QuickSave | پنل Tool | تاثیرگذاری DynaMesh روی Mesh | ترکیب بندی پیش فرض | تغییر فیگور | تفاوت Insert و Append در SubTool | تقارن شعاعی | تنظیمات اولیه DynaMesh | توزیع غیریکنواخت نمونه ها | جلوه های ویژه در فیلم سازی | حالت کلاسیک ابزار Transpose | حالت های Edge و Face | حالت های مختلف Pattern | حجاری | دنیای سه بعدی | رابط کاربری | راهنمای ابزارها در ZBrush | زبانه Polygroups | زبانه SubTool | زی مدلر | زیبراش | سبک Realistic | سفارشی سازی محیط کاری | سلسله مراتب نمونه های چندگانه | طراحی سه بعدی | طراحی کانسپت | فرایند Pose | فیگور | فیلم سازی | کاربرد ماسک در Pose | کلاه خود | کنترل مشخصه های شی | گروه بندی اجزاِی صورت | گروه بندی در ZBrush | متحرک سازی | مجسمه سازی | موارد استفاده Snapshot | موارد مختلف Transform | موضوعات ارگانیک و غیرارگانیک | نانو مش | نحوه پیاده سازی افکت Close | نقاط ماسک شده | نوار کنترلی Gizmo | ویرایش مدل در ZModeler
مشاهده بیشتر مشاهده کمتر

×
فهرست جلسات ۰ جلسه ویدئویی