سه نوع طرح مالی مختلف برای درآمد مدرسین وجود دارد:

۱) طرح پرداخت کامل و یک‌جا: در این طرح، مدرس برای هر ساعت آموزش منتشر شده، حق‌التألیف را به‌صورت یکباره دریافت می‌کند. درآمد مدرس به فروش آموزش و استقبال دانشجویان وابسته نیست و مدرس دقیقا همان مبلغ مرتبط با تدریس و انتشار آموزش را که از ابتدا مشخص است؛ دریافت می‌کند.

۲) طرح مشارکتی (دریافت درصد مشارکت در فروش): در این طرح، مدرس در بازه‌های زمانی مشخص، درصد مشخصی از فروش را تا زمانی که آموزش به فروش می‌رسد، دریافت می‌کند.

۳) طرح هیبرید (ترکیبی): در این طرح، محاسبات مالی به صورت ترکیبی از دو طرح فوق است. به این صورت که نیمی از حق‌التألیف محاسبه شده در طرح کامل و یک‌جا و نیمی از درصد تعیین شده در طرح مشارکتی، به مولف پرداخت می‌شود.

 

تعیین امتیاز آموزشی

همه پرداخت‌های مالی مدرسین، با توجه به امتیاز آموزشی محاسبه می‌شود. برای مشاهده جزئیات، روی آکاردیون زیر، کلیک کنید.

تعیین امتیاز آموزشی - کلیک کنید

تعیین امتیاز آموزش، بر اساس پارامترهای زیر مشخص می‌شود. امتیاز نهایی، با محاسبه مجموع امتیازهای بخش‌های مختلف به دست می‌آید.

معیار حداکثر امتیاز وضعیت/معیار امتیاز
دسته‌بندی موضوعی و اولویت و تقاضای موضوع آموزش ۱۵ موضوع کاربردی و عملی در ارتباط «مستقیم» با بازار کار فنی و حرفه‌ای، تاسیسات، تعمیرات، صنعت ساختمان، مکانیک خودرو، برق روشنایی و صنعت عمومی ۱۵
موضوع هنرهای ترسیمی، نمایشی، تجسمی، موسیقی و صنایع دستی
موضوع زبان‌های خارجی، کسب‌وکار و بازاریابی
موضوع شبکه و امنیت، برنامه‌نویسی و علوم کامپیوتر ۱۲
موضوع کاربردی و صنعتی کنترل و ابزاردقیق، هوش مصنوعی، پایپینگ، فرایند و پتروشیمی
موضوع اقتصاد، بورس، مالی، سرمایه‌گذاری، بلاک چین و رمز ارزها ۸
موضوع حوزه پزشکی
موضوع دروس رسمی دانشگاه و مدرسه و نرم‌افزارهای کاربردی ۵
سایر حوزه‌ها ۲
امتیاز افزوده عناوین آموزشی خاص (علاوه بر امتیاز دسته‌بندی موضوعی و اولویت و تقاضای موضوع آموزش - ردیف بالا) ۷ عناوین آموزشی خاص در این لینک (+) ۳ تا ۷
آخرین مدرک / وضعیت تحصیلی ۱۳ دانشجوی کارشناسی / فارغ‌التحصیل کاردانی ۳
فارغ‌التحصیل کارشناسی ۵
دانشجوی کارشناسی ارشد ۷
فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد ۹
دانشجوی دکترا ۱۱
فارغ‌التحصیل دکترا ۱۳
سابقه انتشار آموزش ویدئویی یا تالیف کتاب (به جز فرادرس) ۱۳ به ازای تالیف هر کتاب یا هر آموزش ویدئویی منتشر شده با موضوع مستقل با مدت زمان «بیشتر از نیم ساعت» ۱/۷۵
همکاری پیشین با فرادرس به ازای هر آموزش منتشر شده با مدت زمان «بیشتر از ۱ ساعت» ۲
عضویت هیات علمی دانشگاه ۱۵ عضو رسمی هیات علمی دانشگاه (استادیار) ۸
عضو رسمی هیات علمی دانشگاه (دانشیار/استاد) ۱۵
رتبه‌های برتر آزمون ورودی سراسری (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا) و المپیادهای علمی (دانش‌آموزی و دانشجویی) ۵ رتبه حداکثر سه رقمی در کنکور سراسری کارشناسی یا دو رقمی برای کارشناسی ارشد و دکتری یا برتر در المپیاد ۵

توجه: به‌روزرسانی جدول در ۱۴ آبان ۱۴۰۲ صورت گرفته است.

  • حداکثر امتیاز دریافتی از هر بند برابر با حداکثر امتیاز قید شده در ستون دوم (حداکثر امتیاز) خواهد بود.
  • مجموع امتیاز دریافت شده از معیارهای مختلف، می‌تواند حداکثر برابر با امتیاز ۴۵ باشد.
  • در صورتی که آموزش‌های مدرس کوتاه‌تر از یک ساعت باشند؛ جمع هر تعداد آموزش کوتاه که مجموعشان از یک ساعت بیشتر باشد؛ می‌تواند یک آموزش بالای یک ساعت لحاظ شود.

نکات دسته‌بندی موضوعی:

۱. امتیاز مرتبط با «اولویت و تقاضای موضوع آموزش»، صرفا در راستای درخواست و تقاضای «حال حاضر» از حوزه‌های مختلف آموزشی توسط مخاطبین فرادرس است. اعداد این امتیاز به هیچ وجه، انعکاسی از اهمیت آموزشی بالا یا پایین یک حوزه و موضوع آموزشی نیست. نگاه فرادرس، اهمیت یکسان به حوزه‌های آموزشی مختلف است.

۲. دسته‌بندی موضوعی «فنی و حرفه‌ای، تاسیسات، تعمیرات، صنعت ساختمان، برق روشنایی و صنعت عمومی»، مرتبط با آموزش‌هایی است که در رشته فنی و حرفه‌ای و صنعت عمومی حوزه های مکانیک، برق، عمران، تاسیسات و ... باشد. به عنوان مثال، آموزش تخصصی تعمیر لوازم خانگی پرکاربرد و رسیدن به مرحله اشتغال در این حوزه، در این دسته‌بندی قرار می‌گیرد.

۳. اگر عنوان آموزشی، در چارت رسمی دانشگاهی و با سرفصل وزارت علوم هماهنگ شود؛ با هر زمینه موضوعی که باشد، در گروه امتیازی «دروس رسمی دانشگاه» قرار می‌گیرد و امتیاز ۵ دارد.

نکات مدرک تحصیلی و سوابق انتشار و کسب رتبه‌های برتر:

۱. در دسته‌بندی «مدرک تحصیلی»، معادل‌سازی امتیاز برای تحصیل رشته‌های پزشکی به صورت زیر، در نظر گرفته خواهد شد.

  • سال اول تا چهارم، معادل با دانشجوی کارشناسی
  • سال پنجم معادل با فارغ‌التحصیل کارشناسی
  • سال ششم و هفتم، دانشجوی کارشناسی ارشد
  • فارغ‌التحصیل دکترای حرفه‌ای، معادل با فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد

۲. در موارد مرتبط با انتشار کتاب، انتشار باید به صورت نهایی باشد و لینک مرتبط با انتشار نهایی کتاب در دسترس باشد.

۳. در موارد مرتبط با سابقه انتشار آموزش ویدئویی، انتشار باید به صورت نهایی (در یک وبسایت آموزشی یا شبکه انتشار ویدئویی مثل یوتیوب، آپارات و …) باشد و لینک مرتبط با انتشار نهایی در دسترس و قابل مشاهده باشد. این امتیاز مرتبط با «سابقه انتشار آموزش ویدئویی» بوده و به تجارب و آموزش‌های پیش از شروع همکاری با فرادرس اشاره دارد. این تجارب باید حداقل ۳۰ روز و حداکثر ۲ سال پیش از شروع همکاری با فرادرس باشند.

 

توضیحات مربوط به پلن‌های مالی

برای مشاهده جزئیات هر پلن مالی، لطفا روی آکاردیون مربوط به آن کلیک کنید.

۱) طرح پرداخت کامل و یک‌جا - کلیک کنید

در جدول زیر، میزان پرداختی کل و میزان پرداختی به ازای هر ساعت از آموزش نهایی، بر حسب امتیاز و نیز مدت زمان آموزش آمده است.

توجه: حق‌التألیف نهایی پرداختی، علاوه بر مدت‌زمان آموزش، به امتیاز آموزش نیز مرتبط است. می‌توانید امتیاز خود را با توجه به جدول امتیاز آموزشی (در قسمت تعیین امتیاز آموزشی)، محاسبه کنید.

توجه: مقادیر ذکر شده در جدول زیر برحسب تومان هستند.

امتیاز-> امتیاز۱۰ و پایین‌تر امتیاز ۱۵ امتیاز ۲۰ امتیاز ۳۰ امتیاز ۴۵
زمان آموزش پرداختی کل (تومان) پرداختی به ازای هر ساعت (تومان) پرداختی کل (تومان) پرداختی به ازای هر ساعت (تومان) پرداختی کل (تومان) پرداختی به ازای هر ساعت (تومان) پرداختی کل (تومان) پرداختی به ازای هر ساعت (تومان) پرداختی کل (تومان) پرداختی به ازای هر ساعت (تومان)
۱ ساعت ۲,۱۷۰,۰۰۰ ۲,۱۷۰,۰۰۰ ۳,۱۰۰,۰۰۰ ۳,۱۰۰,۰۰۰ ۴,۱۰۰,۰۰۰ ۴,۱۰۰,۰۰۰ ۴,۵۰۰,۰۰۰ ۴,۵۰۰,۰۰۰ ۵,۸۰۰,۰۰۰ ۵,۸۰۰,۰۰۰
۲ ساعت ۲,۸۶۰,۰۰۰ ۱,۴۳۰,۰۰۰ ۴,۰۰۰,۰۰۰ ۲,۰۰۰,۰۰۰ ۵,۷۰۰,۰۰۰ ۲,۸۵۰,۰۰۰ ۶,۲۰۰,۰۰۰ ۳,۱۰۰,۰۰۰ ۷,۸۰۰,۰۰۰ ۳,۹۰۰,۰۰۰
۳ ساعت ۳,۶۰۰,۰۰۰ ۱,۲۰۰,۰۰۰ ۵,۱۰۰,۰۰۰ ۱,۷۰۰,۰۰۰ ۷,۲۰۰,۰۰۰ ۲,۴۰۰,۰۰۰ ۸,۴۰۰,۰۰۰ ۲,۸۰۰,۰۰۰ ۱۰,۳۵۰,۰۰۰ ۳,۴۵۰,۰۰۰
۴ ساعت ۴,۲۰۰,۰۰۰ ۱,۰۵۰,۰۰۰ ۶,۴۰۰,۰۰۰ ۱,۶۰۰,۰۰۰ ۸,۸۰۰,۰۰۰ ۲,۲۰۰,۰۰۰ ۱۰,۰۰۰,۰۰۰ ۲,۵۰۰,۰۰۰ ۱۲,۴۰۰,۰۰۰ ۳,۱۰۰,۰۰۰
۵ ساعت ۴,۷۵۰,۰۰۰ ۹۵۰,۰۰۰ ۷,۵۰۰,۰۰۰ ۱,۵۰۰,۰۰۰ ۱۰,۳۰۰,۰۰۰ ۲,۰۶۰,۰۰۰ ۱۱,۷۵۰,۰۰۰ ۲,۳۵۰,۰۰۰ ۱۴,۵۰۰,۰۰۰ ۲,۹۰۰,۰۰۰
۶ ساعت ۵,۴۰۰,۰۰۰ ۹۰۰,۰۰۰ ۸,۴۰۰,۰۰۰ ۱,۴۰۰,۰۰۰ ۱۱,۴۰۰,۰۰۰ ۱,۹۰۰,۰۰۰ ۱۳,۲۰۰,۰۰۰ ۲,۲۰۰,۰۰۰ ۱۶,۲۰۰,۰۰۰ ۲,۷۰۰,۰۰۰
۸ ساعت ۶,۸۰۰,۰۰۰ ۸۵۰,۰۰۰ ۱۰,۴۰۰,۰۰۰ ۱,۳۰۰,۰۰۰ ۱۴,۴۰۰,۰۰۰ ۱,۸۰۰,۰۰۰ ۱۶,۴۸۰,۰۰۰ ۲,۰۶۰,۰۰۰ ۲۰,۸۰۰,۰۰۰ ۲,۶۰۰,۰۰۰
۱۰ ساعت ۸,۲۰۰,۰۰۰ ۸۲۰,۰۰۰ ۱۲,۰۰۰,۰۰۰ ۱,۲۰۰,۰۰۰ ۱۷,۰۰۰,۰۰۰ ۱,۷۰۰,۰۰۰ ۲۰,۰۰۰,۰۰۰ ۲,۰۰۰,۰۰۰ ۲۴,۰۰۰,۰۰۰ ۲,۴۰۰,۰۰۰
۱۲ ساعت ۹,۶۰۰,۰۰۰ ۸۰۰,۰۰۰ ۱۳,۸۰۰,۰۰۰ ۱,۱۵۰,۰۰۰ ۱۹,۲۰۰,۰۰۰ ۱,۶۰۰,۰۰۰ ۲۲,۲۰۰,۰۰۰ ۱,۸۵۰,۰۰۰ ۲۷,۶۰۰,۰۰۰ ۲,۳۰۰,۰۰۰
بیشتر از ۱۲ ساعت هماهنگی انجام می‌شود. هماهنگی انجام می‌شود. هماهنگی انجام می‌شود. هماهنگی انجام می‌شود. هماهنگی انجام می‌شو د.

توجه: بروزرسانی جدول در ۱۴ آبان ۱۴۰۲ صورت گرفته است.

محاسبه امتیازهای میانی: برای امتیاز و زمان‌های میان امتیاز و زمان‌های مشخص شده در جدول بالا، محاسبات به صورت «ترکیب خطی» انجام می‌شود. مثلا پرداختی برای امتیاز ۱۲ برابر ۴۰ درصد پرداختی برای امتیازهای ۱۰ و ۶۰ درصد پرداختی امتیاز ۱۵ خواهد بود.

توجه: آموزش کمتر از ۱ ساعت، با پایه معادل با آموزش یک ساعته در نظر گرفته می‌شود و حق‌التألیف به نسبت مدت زمان آموزش محاسبه می‌شود. به عنوان مثال، حق‌التألیف دو آموزش ۳۰ دقیقه‌ای و ۲۰ دقیقه‌ای، به ترتیب برابر با نصف و یک سوم حق‌التألیف یک آموزش یک ساعته در این جدول خواهد بود.

توجه: آموزش‌های فرادرس، به صورت میانگین در ۳ ساعت ارائه می‌شوند و میانگین زمانی ۱۰ درصد از آموزش‌های با طولانی‌ترین زمان، برابر با ۶ ساعت است، در موارد استثنایی و نادری، ممکن است آموزشی، بیشتر از ۶ ساعت شود. در این حالت لازم است بررسی و هماهنگی بیشتری انجام شود.

توجه: در برخی از حوزه‌ها و موضوعات آموزشی، برای انتخاب طرح پرداخت کامل و یک‌جا نیاز است که مدرس، آموزشی را پیشتر در فرادرس یا پلتفرم‌های آموزشی دیگر منتشر کرده باشد.

زمان پرداخت

در جدول زیر نحوه پرداخت‌های حق‌التألیف مدرسین آمده است. نوع پرداخت (واریز حق‌التألیف)، بر اساس انتخاب یکی از موارد زیر توسط مدرس، انجام می‌شود.

عنوان طرح پرداخت پرداخت اول پرداخت دوم
میزان زمان پرداخت میزان زمان پرداخت
طرح یک: p۱۵(۳۰)-p۴۵(۷۰) ۳۰% از مبلغ کل قرارداد ۱۵ روز پس از انتشار آموزش ۷۰% از مبلغ کل قرارداد ۱/۵ ماه پس از پرداخت اول
طرح دو: p۱۵(۵۰)-p۷۵(۵۰) ۵۰% از مبلغ کل قرارداد ۱۵ روز پس از انتشار آموزش ۵۰% از مبلغ کل قرارداد ۲/۵ ماه پس از پرداخت اول
طرح سه: p۴۵(۱۰۰) ۱۰۰% از مبلغ کل قرارداد ۴۵ روز پس از انتشار آموزش -- --

۲) طرح پرداخت مشارکتی - کلیک کنید

درصد مشارکت از فروش آموزش که با توجه به امتیاز آموزشی محاسبه می‌شود، در ادامه آمده است:

پلن مشارکتی امتیاز ۱۰ و پایین تر امتیاز ۱۵ امتیاز ۲۰ امتیاز ۳۰ امتیاز ۴۵
۲۰% ۲۲% ۲۴% ۲۷% ۳۰%

نحوه پرداخت: پرداخت‌های مربوط به طرح مشارکتی، از ماه دوم انتشار، هر ماه و به صورت منظم انجام می‌شود.

مثال ۱: پرداخت میزان مشارکت مدرس در درآمد آموزش در ماه فروردین، در نیمه اول خرداد انجام می‌شود.

مثال ۲: پرداخت میزان مشارکت مدرس در درآمد آموزش در ماه آبان، در نیمه اول دی انجام می‌شود.

۳) طرح پرداخت ترکیبی - کلیک کنید

نحوه محاسبات مالی در طرح پرداخت ترکیبی، در قالب یک مثال در ادامه آمده است:

به عنوان مثال، اگر مدرس به صورت مستقل در طرح کامل و یک‌جا، به ازای هر ساعت آموزش منتشر شده مبلغ ساعتی دو میلیون تومان دریافت کند و همچنین در طرح مشارکتی نیز ۳۰ درصد سهم مدرس به ازای فروش هر نسخه از آموزش باشد، آنگاه در طرح ترکیبی، به ازای هر ساعت آموزش منتشر شده مبلغ یک میلیون تومان (نصف مبلغ دو میلیون تومان به ازای هر ساعت طرح کامل) را فقط برای یک‌بار، ۴۵ روز پس از انتشار آموزش، به همراه ۱۵ درصد از فروش و درآمد هر نسخه از آموزش (نصف ۳۰ درصد طرح مشارکتی) را مطابق با نحوه پرداخت در طرح مشارکتی دریافت خواهد کرد.

نکته: نوع پلن مالی، توسط مدرس انتخاب می‌شود. اما بررسی‌هایی از طرف فرادرس با توجه به آموزش‌های قبلی منتشر شده، در حال انتشار، مخاطب آموزش، حوزه موضوعی، ظرفیت و برنامه کلی فرایند نشر، هم‌پوشانی در سرفصل‌ها و مسیر محتوایی با یکی از آموزش‌های منتشر شده توسط مدرسین دیگر در فرادرس و ... انجام می‌شود. در مواردی ممکن است که امکان انتخاب یک یا بیشتر از یکی از ۳ پلن موجود، فراهم نباشد. در این حالت، هماهنگی با مدرس برای نوع پلن مالی آموزش، انجام می‌شود تا در صورت امکان، پلن مالی مورد توافق طرفین، بتواند انتخاب و به پیش برود.

 

 

در صورتی که تمایل دارید به هیأت علمی فرادرس بپیوندید و شروع به تدریس کنید، لطفا عناوین آموزشی مورد نظر خود را از طریق لینک زیر ارسال کنید.

تکمیل فرم تدریس و شروع انتشار آموزش - کلیک کنید