مصاحبه سکان آکادمی با دکتر کلامی هریس، عضو هیأت موسسین فرادرس

۴۰۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۹ آذر ۱۳۹۶
زمان مطالعه: ۲ دقیقه
مصاحبه سکان آکادمی با دکتر کلامی هریس، عضو هیأت موسسین فرادرس

اخیرا مجموعه سکان آکادمی، که یکی از فعالان حوزه آموزش برنامه‌نویسی است، مصاحبه‌ای با دکتر کلامی هریس در قالب رادیو فول استک داشته است که فایل صوتی آن به همراه یک متن معرفی، بر روی این سایت و در این لینک [+] در دسترس عموم قرار گرفته است. به دلیل پرداخته شدن به بسیاری از سئوالات که دغدغه ذهنی بسیاری از دانشجویان و جوانان است، انتشار متن و فایل صوتی این مصاحبه بر روی فرادرس را، مفید دانستیم. از این رو، در ادامه پس از مقدمه‌ای متنی، فایل صوتی این مصاحبه برای دانلود قرار داده شده است.

دکتر سیدمصطفی کلامی هریس

مقدمه و معرفی

دکتر سیدمصطفی کلامی هریس، یکی از دو بنیانگذار سازمان علمی-آموزشی فرادرس است که هم اکنون از مدیران ارشد و مدرسین این مجموعه نیز می‌باشد. وی دارای مدرک دکترای تخصصی (PhD) مهندسی برق، با گرایش مهندسی کنترل، از دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و قطب علمی کنترل صنعتی است. از افتخارات علمی او، می‌توان به کسب مقام نخست جشنواره خوارزمی در شاخه ریاضی اشاره نمود. از میان علایق پژوهشی و مطالعاتی وی، می‌توان هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، بهینه‌سازی هوشمند، یادگیری تقویتی، داده کاوی، سیستم‌های کنترل هوشمند و تخمین حالت سیستم‌های دینامیکی را نام برد. انتشار و ارائه بیش از 20 عنوان مقاله علمی در مجلات و همایش‌های علمی خارجی و داخلی، از جمله آثار و دستاوردهای علمی و پژوهشی ایشان است. وی تا کنون در تألیف چندین کتاب نیز مشارکت داشته است، که از میان آن‌ها، می‌توان به کتاب «الگوریتم‌های فراابتکاری» اشاره کرد، که مرجع درسی دانشگاهی است.

دکتر کلامی از سنین نوجوانی مهارت‌های برنامه‌نویسی را آموخته است و به موازات تحصیلات دانشگاهی، همواره این بُعد از مهارت‌های فنی را نیز توسعه داده است. وی تجربه برنامه‌نویسی با زبان‌های مختلفی را دارد، که از میان آن‌ها می‌توان به سی، سی پلاس پلاس، سی شارپ، جاوا، ویژوال بیسیک، PHP و متلب اشاره نمود. با این حال که بیشترین تجربه وی، برنامه‌نویسی تحت ویندوز بوده است؛ اما تجاربی هم در زمینه پیاده‌سازی و توسعه برنامه‌های تحت وب دارد. از 14 سال پیش تا کنون، یکی از مهم‌ترین جنبه‌های فعالیت آموزشی وی، تدریس برنامه‌نویسی بوده است. بخش قابل توجهی از آموزش‌های او در فرادرس نیز، به همین موضوع اختصاص دارد و از نظر محتوایی نیز، اغلب مباحث علمی و آکادمیک را پوشش می‌دهد. برنامه‌نویسی برای مقاصد آکادمیک و علمی، یکی از نیازمندی‌های جامعه علمی و صنعتی ایران است، که به اعتقاد ایشان، در ایران کمتر در این زمینه کار شده است و در آموزش‌های ارائه شده توسط ایشان در فرادرس، سعی شده است که این موارد تخصصی، تا حد امکان پوشش داده شوند.

به گفته وی، نیاز به منابع آموزشی و مطالعاتی برنامه‌نویسی علمی و آکادمیک، محدود و منحصر به ایران نیست و یک نیاز بین‌المللی محسوب می‌شود. از این رو، از تابستان سال گذشته، او و همکارانش یک پروژه جدید را با نام یارپیز (Yarpiz) آغاز کرده‌اند که قرار است نسخه بین‌المللی فرادرس باشد. در حال حاضر، در کنار بیش از پنجاه پروژه تخصصی که توسط تیم یارپیز پیاده‌سازی شده و به اشتراگ گذاشته شده است، چند عنوان آموزش ویدئویی نیز به زبان انگلیسی در یارپیز تهیه شده‌اند که یک مورد از آن‌ها، از طریق این لینک و در یودمی، در دسترس عموم قرار گرفته است. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص فعالیت‌های ایشان، به وبسایت شخصی دکتر کلامی و یا پروفایل لینکدین وی مراجعه نمایید.

دانلود فایل صوتی مصاحبه

فایل صوتی این مصاحبه، که با حضور مهندس بهزاد مرادی از سکان آکادمی، و دکتر کلامی هریس از فرادرس برگزار شده است، از طریق این لینک [+] و به صورت مستقیم قابل دانلود است.

بر اساس رای ۱۵ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
۲ دیدگاه برای «مصاحبه سکان آکادمی با دکتر کلامی هریس، عضو هیأت موسسین فرادرس»

عالی بود خیلی استفاده کردم

واقعا عالی، جامع و واضح بود . ممنون از مصاحبه

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *